بررسی محصولات روشنایی

بررسی محصولات روشنایی

عوامل موثر در انتخاب محصولات روشنایی، چراغ های روشناییلامپ های روشنایی

میزان شدت روشنایی لامپ‌ها، طول عمر مفید، کیفیت مطلوب، ضریب بهره‌وری و مصرف انرژی کمتر از جمله پارامترهای اصلی برای خرید لامپ‌های روشنایی است.

 

بررسی محصولات روشنایی

 

 

موارد قابل توجه برای تهیه و خرید تجهیزات روشنایی عبارتند از؛

 

میزان شدت روشنایی لامپ؛ به توان و بهره‌وری لامپ مرتبط است. به مراتب به هر اندازه که توان و ضریب بهره‌وری لامپ بیشتر باشد، به همان نسبت نیز نور و روشنایی آن بیشتر است.

 

سایز و اندازه سالن؛ توجه به مساحت محیط تعیین کننده تعداد چراغ‌های روشنایی و نصب محصولات روشنایی است. به طور معمول هر اندازه که اتاق و یا سالن بزرگتر باشد، تعداد لامپ‌های روشنایی بیشتری را نیز بایستی داشته باشد.

 

محل قرارگیری لامپ‌ها و چراغ‌های روشنایی؛ با استفاده از انواع محصولات روشنایی مناسب می‌توان جهت نوردهی را مشخص کرد. بعضی از تجهیزات روشنایی وظیفه انتشار نور عمومی محیط را داشته و برخی دیگر از لوازم روشنایی فرعی نیز تولید کننده نورهای تاکیدی و یا تزیینی هستند. بنابراین محل نصب و قرارگیری چراغ‌های روشنایی بایستی با نوع معماری محیط سازگار باشد. مورد دیگری که بایستی به آن اشاره کنیم، فضایی است که لامپ‌ها و یا چراغ‌ها اشغال می‌کنند.

 

نصب لوازم روشنایی و فضای اشغال شده؛ اگر چنانچه در صدد استفاده و نصب چراغ‌های لوله‌ای مهتابی هستید، به لحاظ طویل بودن آن سطح بیشتری از دیوار را پوشش می‌دهد. اما لامپ‌ها و یا چراغ‌های روشنایی آویز فضای کمتری را در بر می‌گیرد. استفاده از پلان‌های نوری و یا لوسترهای سقفی نیز نه تنها در انعکاس نور عمومی محیط تاثیرگذار است، بلکه به محیط زیبایی خاصی می‌بخشد. با استفاده از انواع چراغ‌های روشنایی توکار نه تنها شاهد انتشار نورهای فرعی و تزیینی خواهیم بود، بلکه به دلیل آنکه داخل سقف نصب می‌شوند، فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند.

 

 

 

تهیه تجهیزات روشنایی مناسب با محیط؛ از دیگر موارد قابل توجه آن است که محصولات روشنایی قابل استفاده سازگار با محیط و کاربرد آن باشد. این بدین معناست که انتخاب تجهیزات روشنایی برای اماکن اداری با اماکن مسکونی متفاوت است. معمولا برای روشنایی اماکن اداری از تجهیزات روشنایی کم مصرف با میزان شدت نور بیشتر برای پوشش دهی نور کل محیط استفاده می‌شود. علاوه بر آن شکل ظاهری محصولات روشنایی قابل استفاده در اینگونه اماکن ساده تر بوده و معمولا از نورپردازی‌های تزیینی و یا فانتزی در اینگونه محیط‌ها اجتناب می‌شود اما به مراتب تجهیزات روشنایی در اماکن مسکونی کمی لوکس‌تر بوده و از نورهای مخفی سقفی به وفور استفاده می‌شود. به عبارتی می‌توان اینگونه خلاصه کرد که نورپردازی بایستی در اماکن مختلف هدفمند باشد.

 

توجه به طیف نوری لامپ‌ها؛ طیف‌های نوری اغلب در دو رنگ زرد خورشیدی و یا سفید مهتابی است که هر یک از نظر روانشناختی و زیبایی بصری خاصیت منحصر به خود را دارا می باشند. معمولا در اماکن اداری، سازمان‌ها، ارگان‌ها، کلینیک‌های درمانی و بیمارستان‌ها استفاده از نور سفید مهتابی موثرتر بوده و باعث می‌شود سطح تمرکز و انرژی در انجام امور کاری را افزایش دهید. به همین دلیل استفاده از نور سفید در اینگونه اماکن رایج‌تر است.

 

تفاوت لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های ال ای دی

همانطور که از پیش به ان اشاره شد، هر یک از محصولات روشنایی، لوازم روشنایی و انواع چراغ‌های روشنایی شدت روشنایی، توان، میزان انرژی مصرفی و روشنایی متفاوتی با یکدیگر دارند. در اینجا قصد داریم به طور خلاصه به تفاوت‌های لامپ فلورسنت و لامپ ال ای دی اشاره کنیم؛

 

 

 

ویژگی‌های لامپ فلورسنت

لامپ فلورسنت از جمله متداول‌ترین لوازم روشنایی محسوب می‌شود. فرایند روشنایی در اینگونه لامپ‌ها بر پایه فعل و انفعالات بخار جیوه شکل می‌گیرد. بخار جیوه سبب تبدیل ماده فسفر به فلورسنت شده که در نهایت نور از آن منتشر می‌شود. لامپ‌های فلورسنت در انواع گوناگون استوانه‌ای و یا حلقه‌ای در بازار به فروش می‌رسد. در اغلب موارد به لامپ فلورسنت، لامپ مهتابی نیز می‌گویند که به علت انتشار نور طبیعی، در فضاها و محیط‌های مختلف کاربردهای فراوانی دارد. از معایب اینگونه از لوازم روشنایی می توان به تولید اشعه فرابنفش اشاره کرد. گفتنی است که در حمل این نوع از لامپ‌ها بایستی مراقبت‌ها و احتیاط‌هایی رعایت شود، به دلیل آنکه در صورت هر گونه شکستگی از خود گازی تولید می‌کند که برای سلامت انسان مضر خواهد بود.

 

ویژگی‌های لامپ ال ای دی

رایج‌ترین نوع لوازم روشنایی، لامپ های ال ای دی است. از جمله ویژگی‌های این نوع از لامپ‌ها می‌توان به انتشار نور کافی و مطلوب و همچنین کاهش مصرف انرژی اشاره کرد. لامپ‌های ال ای دی در انواع مختلف و با توان و ضریب بهره‌وری متفاوت عرضه شده و به فروش می‌رسند. گفتنی است که میزان گرمای ایجاد شده در این نوع لامپ‌ها بسیار کم بوده و نه تنها موجب گرمای محیط نمی‌شود، بلکه نور درخشان و مطلوبی را از خود منتشر می کند. این نوع لامپ در طیف‌های نوری سفید مهتابی و یا زرد خورشیدی عرضه می‌شود که مطابق با سلیقه می توان از هر یک از این محصولات روشنایی استفاده نمود.

 

 

 

مزیت‌های لامپ ال ای دی عبارتند از؛

  1. عمر و ماندگاری طولانی مدت

  2. قیمت روشنایی مقرون به صرفه

  3. دارای تنوع رنگی و طیف نوری بسیار

  4. عدم تولید نور فرابنفش

  5. قابلیت تنظیم نور و روشنایی محیط

  6. عدم تولید گرما

  7. قابلیت انتشار نور مطلوب و کافی

  8. مقاوت در برابر ضربات احتمالی

  9. مصرف انرژی کمتر

  10. عدم حساسیت به رطوبت و دمای محیط

 

ویژگی‌های لامپ رشته‌ای

از دیگر لوازم روشنایی می‌توان به لامپ‌های رشته ای اشاره کرد. فرایند انتشار نور و تولید روشنایی در اینگونه لامپ‌ها از طریق یک رشته سیم نازک ایجاد می‌شود. حباب شیشه‌ای که سیم را پوشش داده، مانع رسیدن اکسیژن هوا به آن می‌شود. در صورت رسیدن اکسیژن به سیم ان را اکسید کرده و از بین می برد. لامپ‌های رشته‌ای در انواع مختلف و با توان و ولتاژهای متفاوت در بازار عرضه شده و به فروش می‌رسند. به دلیل انتشار شدت نوری بسیار زیاد آن، از اینگونه لوازم روشنایی در اماکن مسکونی، اداری، تجاری و خدماتی به وفور استفاده می‌شود. از جمله معایب اینگونه لامپ‌ها تولید گرما در برابر انتشار نور است. علاوه بر آن مصرف انرژی بالایی را در قیاس با سایر لامپ‌های روشنایی دارا می‌باشند اما از لحاظ قیمت روشنایی بسیار مقرون به صرفه و ارزان هستند.

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.