تاثیر نور و روشنایی در محیط

تاثیر نور و روشنایی در محیط

بهره‌مندی از مدرن‌ترین تجهیزات روشنایی، محصولات روشنایی، چراغ‌های روشنایی و به طور کلی لوازم برقی ساختمانی نه تنها جلوه زیباتری به محیط می‌دهد، بلکه با توجه به سیستم‌های هوشمند روشنایی، نور مطلوب و بهینه‌ای را در تمامی فضا می‌بخشد. ایجاد سایه روشن‌های فانتزی، اجتناب از پرتوهای نوری خیره کننده، ایجاد طیف‌های نوری متراکم و قابلیت نورپردازی مدرن همگی از جمله ویژگی‌های شاخص تجهیزات روشنایی نوین محسوب می‌شود. ایجاد نورپردازی‌های خلاقانه و هدفمند در اماکن تجاری اعم از مراکز خرید، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، سالن‌های اجتماعات و اماکنی از این نظر نه تنها سبب جذب مخاطبان می‌شود، بلکه میزان بازدیدکنندگان و متقاضیانی که به آن محل تردد می‌نمایند را نیز افزایش می‌دهد. علاوه بر آن نورپردازی صحیح و استاندارد در اماکن اداری سبب افزایش دقت تمرکز و بهره‌وری در انجام امورات مختلف کاری و اداری شده و از بی‌حوصلگی، خستگی‌های مفرط، افسردگی و موارد این چنینی می‌کاهد. گفتنی است که نورپردازی در اماکن مسکونی از جمله پارامترهای اصلی در روشنایی داخلی محسوب شده و نه تنها از نظر زیباسازی محیط تاثیر بسزایی دارد، بلکه از نظر روانشناختی نیز بسیار موثر است.

 

 

 

هدف از طراحی روشنایی بهینه با استفاده از محصولات روشنایی

ایجاد نورپردازی هدفمند سبب می‌شود که بتوان روشنایی مطلوب و مناسبی را با نوع کاربرد محیط ایجاد کرد. همانطور که گفته شد، نورپردازی برای هر یک از اماکن اعم از اداری، تجاری و مسکونی متفاوت بوده و بایستی نور مناسب و سازگار با کاربرد همان محیط ایجاد شود. برای نمونه در دفاتر اداری که نیازمند نور مناسب برای انجام امور متفرقه است، از تجهیزات روشنایی و لامپ‌های روشنایی سازگار با همان محیط بایستی استفاده شود. حتی انتخاب طیف نوری نیز در اماکن مختلف بسیار حائز اهمیت است. در اماکن اداری، آموزشی، موسسات و شرکت‌ها اغلب از طیف نوری سفید رنگ و لامپ‌های روشنایی کم مصرف فلورسنت استفاده می‌شود اما برای نورپردازی اماکن مسکونی اغلب از ترکیب طیف‌های نوری سفید و زرد خورشیدی استفاده می‌شود که اتمسفر محیط گرم‌تر و صمیمی‌تر به نظر برسد.

 

میزان شدت نوری

شدت روشنایی و میزان نوردهی بایستی بر اساس استانداردهای مرتبط با نورسنجی  محیط و نوع کاربرد آن ارزیابی و بررسی شود. برای نمونه محصولات روشنایی به کار رفته در راهروها و لابی‌ها با چراغ‌های روشنایی به کار رفته در یک محیط اداری متفاوت بوده و بدین ترتیب در هر یک از محیط‌ها بایستی از محصولات مختص به همان محیط استفاده شود. شدت روشنایی نیز بایستی به اندازه‌ای باشد تا موجب ناراحتی‌های چشمی نشود و درخشندگی‌های بسیار خیره کننده‌ای را به وجود نیاورد. معمولا نوردهی ملایم و روشنایی مطلوب در محیط تا حدی انتظارات روشنایی داخلی را برآورده می‌کند

 

استانداردهای قابل توجه برای روشنایی محیط

یک) بهره‌مندی از محصولات روشنایی نوین، سیستم‌های روشنایی هوشمند مناسب برای هر یک از اماکن اداری، تجاری، مسکونی و خدماتی

دو) توجه به موقعیت قرارگیری پنجره‌ها و سنجش نور طبیعی محیط

سه) توجه به ضریب انعکاس منبع‌های نوری در محیط برای انتشار روشنایی نرمال و مطلوب

چهار) ایجاد روشنایی مناسب در محیط با استفاده از چراغ‌های روشنایی، لامپ های روشنایی و لوازم برقی ساختمانی

پنج) استفاده از سیستم های هوشمند روشنایی برای تنظیم و کنترل نوردهی در مواقع ضروری

شش) بهره‌مندی از لامپ‌های روشنایی کم مصرف، همراه با نوردهی مطلوب و سطح ضریب بهره‌وری استاندارد

هفت) استفاده از محصولات روشنایی باکیفیت همراه با طول عمر مفید، کارایی بالا و عدم ایجاد گرما در حین نور‌دهی

 

 

 

انواع سیستم‌های روشنایی شامل موارد زیر است؛

نوردهی عمومی

نوردهی عمومی به مقصود پوشش کلی و عمومی محیط به کار می‌رود. در واقع روشنایی عمومی از یک یا چند منبع نوری پر قدرت ایجاد می‌شود که سبب نوردهی تمامی فضا می‌شود.

نوردهی موضعی و یا تاکیدی

ایجاد نورهای فرعی مانند نورهای موضعی و تاکیدی که از طریق برخی از محصولات روشنایی مانند چراغ‌های هالوژنی، چراغ‌های ریلی، چراغ‌های ریسه‌ای و مانند این‌ها اعمال می‌شود، باعث نوردهی فانتزی و تزیینی در محیط شده و سایه و روشن‌های خاص و یونیکی را ایجاد می‌کند.

نوردهی ترکیبی

نوردهی ترکیبی از تلفیق نور عمومی و نور فرعی با استفاده از انواع چراغ‌های روشنایی به دست می‌آید که حاصل آن یک نوع نورپردازی هدفمند است.

 

انواع لامپ‌های روشنایی؛

در صنعت روشنایی، لامپ‌ها به دو گونه لامپ‌های رشته‌ای و لامپ‌های تخلیه در گاز تقسیم‌بندی می‌شوند. لامپ‌ها و چراغ‌های روشنایی دارای یک سری مشخصاتی هستند که بایستی برای خرید و استفاده از آن به اینگونه مشخصات توجه نمود.

 

 

 

نکات قابل توجه برای استفاده از لامپ‌ها و چراغ‌های روشنایی عبارتند از؛

توان نوری منبع‌های روشنایی

ضریب بهره‌وری لامپ‌ها

طیف نوری لامپ‌های روشنایی

میزان درخشش لامپ‌های روشنایی

طول ماندگاری و عمر مفید لامپ‌ها

نوع طراحی لامپ‌ها و چراغ‌های روشنایی

 

رایج‌ترین اصطلاحات در صنعت روشنایی

لوازم برقی ساختمانی

لوازم برقی ساختمانی از جمله تجهیزات روشنایی و تجهیزات الکتریکی محسوب می‌شوند که وظیفه آن انتقال و توزیع نیروی برق به سایر بخش‌ها است. لوازم برقی شامل تجهیزات روشنایی حفاظتی، وسایل سیم کشی، کابل‌های برق، مولدهای انرژی و مواردی از این قبیل است.

مدار و تاسیسات الکتریکی

تجهیزات روشنایی و الکتریکی به هم پیوسته‌ای که دارای اهداف مشترک و هماهنگی باشند، تاسیسات الکتریکی و به تجهیزات روشنایی از جمله تجهیزات الکتریکی که در یک تاسیسات از یک منبع تغذیه کرده مدار گفته می‌شود.

مدارهای بالاست

برای راه اندازی نور مورد نیاز در لامپ‌های فلورسنت، به مدارهای بالاست احتیاج است. این مدارها در دو نوع مغناطیسی و الکترونیکی عرضه شده و هر یک کاربردهای مختص به خود را دارا می‌باشد. گفتنی است که تفاوت این دو مدار در ساختار و کارکردهای آن است. بدین ترتیب که مدار بالاست مغناطیسی از دو جزء چک و استارتر تشکیل شده و وظایفی مانند تولید ولتاژ بالا، فیلترینگ و محدود کردن جریان برق را دارا می‌باشد. اساس کار مدار الکترونیکی بر پایه همسوسازی و مبدل‌های فرکانس بالا صورت می پذیرد و علاوه بر آن این مدار فاقد چک و استارتر است.

دمای رنگ چیست؟

دمای رنگ چراغ های روشنایی، نشا‌‌ن‌دهنده رنگ نور خروجی و منتشر شده‌ای است که از سوی منابع روشنایی توزیع می‌شود. دمای رنگ بر حسب درجه کلوین نمایان مشخص می‌شود. به هر میزان که عدد دمای رنگ بیشتر باشد، به معنای بالا تر بودن طیف نوری سفید و سرد است و هر اندازه که عدد دمای رنگ کوچکتر باشد به طیف نوری زرد خورشیدی نزدیک‌تر می‌شود. دما یرنگ لامپ‌های روشنایی در مشخصات آن نشان داده می‌شود.

 

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.