دیمر لامپ به عنوان کاربردی‌ترین لوازم روشنایی

دیمر لامپ به عنوان کاربردی‌ترین لوازم روشنایی

امروزه با توسعه صنعت روشنایی و عرضه لوازم برقی ساختمانی ما با سیستم‌های نوینی روبرو هستیم که می‌توان به سیستم‌های کنترل روشنایی هوشمند و دیمرها اشاره کرد. با استفاده از سیستم‌های کنترل روشنایی می‌توان شدت نوری را تنظیم کرده و علاوه بر آن از مصرف بیش از اندازه برق و انرژی نیز پیشگیری نمود. در اغلب اماکن اداری، خدماتی، مسکونی و تجاری اغلب برای کم و زیاد کردن روشنایی محیط از روشن و یا خاموش کردن تعداد لامپ‌های نصب شده، استفاده می‌شود که نه تنها به صرفه نیست، بلکه میزان شدت روشنایی را نیز نمی‌توان به درستی تنظیم نمود. با توجه به پیشرفت محصولات روشنایی، سیستم‌های کنترل کننده نور مانند دیمرها از جمله لوازم برقی ساختمانی و تجهیزات روشنایی به شمار می‌روند که در این خصوص بسیار بهینه و موثر عمل می‌کند. در ادامه به شرح مختصری درباره ویژگی‌ها، عملکرد و سایر موارد مرتبط با دیمرها و سیستم های کنترل روشنایی می‌پردازیم؛

 

 

سیستم کنترل روشنایی چیست؟

فناوری نوظهور سیستم کنترل روشنایی از جمله دیمرها برای تنظیم شدت نوری لامپ‌ها و چراغ‌های روشنایی به کار می‌رود و در اغلب پروژه‌های الکترونیکی نیز از آن به عنوان کاربردی‌ترین لوازم برقی ساختمانی و تجهیزات روشنایی استفاده می‌شود. دیمرها برای لامپ‌های کم مصرف در برق کشی ساختمان‌ها کاربرد داشته و قابلیت تنظیم نور و کنترل ولتاژ برق را بر عهده دارد. دیمرها برای انواع لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های ال ای دی و سایر لامپ‌های روشنایی کاربرد داشته و از طریق کلید روشنایی می‌توان تنظیم شدت روشنایی محیط را به راحتی کنترل نمود. علاوه بر آن می‌توان سیستم‌های هوشمند را به طور جداگانه در هر اتاقی نصب نمود. بهره‌مندی از اینگونه تجهیزات روشنایی و محصولات روشنایی بودن نیاز به سیم کشی‌های اضافی انجام می‌شود. همچنین از طریق دیمر می‌توان میزان نور و روشنایی محیط را از راه دور کنترل نمود. کنترل‌ها شامل قابلیت‌هایی نظیر سوئیچ دستی، سنسور تشخیص نور روز و سنسور تشخیص انسان می‌باشد. به طور معمول جهت تنظیم روشنایی محیط از طریق کنترل پنل هایی که در واحد ساختمان نصب است، استفاده می‌شود. بدین ترتیب با انتخاب گزینه‌های روی کنترل پنل می‌توان میزان درخشندگی چراغ‌های روشنایی، لامپ‌های روشنایی، انتخاب طیف نوری و مواردی از این قبیل را کنترل نمود.

 

ویژگی‌ دیمرها عبارتند از؛

یک) دیمرها به عنوان سیستم کنترل روشنایی، قابلیت تنظیم نور و ولتاژ برق محیط را دارا می‌باشند.

دو) با استفاده از فناوری دیمرها، می‌توان به راحتی از طریق کلید روشنایی که در واقع یک تنظیم کننده دورانی است، میزان درخشندگی لامپ‌ها را کنترل نمود.

سه) با استفاده از سیستم تنظیم نور دیمرها، می‌توان تا حد بسیاری در مصرف برق و انرژی صرفه‌جویی کرده و هزینه‌های برق محیط را کاهش داد.

چهار) دیمرها برای انواع لامپ‌های رشته‌ای، لامپ‌های ال ای دی و سایر لامپ‌های روشنایی و چراغ‌های روشنایی به کار برده می‌شود و قابل نصب است.

پنج) دیمرها به عنوان یکی از اصلی‌ترین لوازم برقی ساختمانی در سیم کشی برقی مورد استفاده قرار گرفته و از طریق کلید روشنایی در تمامی واحدهای یک ساختمان قابلیت نصب دارد.

شش) امکان تنظیم برنامه زمان‌بندی تنظیم روشنایی در دیمرها.

هفت) سازگاری با تمامی اماکن به خصوص خانه‌های مجهز به سیستم‌های هوشمند، امکان اجرای سیستم‌های نورپردازی هوشمند وامکان تنظیم توان مصرفی لامپ‌ها.

هشت) قابلیت تنظیم رنگ منبع‌های نوری و چراغ‌های روشنایی.

نه) دیمرها کاربردی‌ترین لوازم برقی ساختمانی برای کاهش هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی.

ده) برآورده کردن ترجیحات بصری از طریق دیمرها.

 

 

 

کنترل و تنظیم نور با استفاده از دیمرها

تنظیم میزان شدت روشنایی و درخشندگی محیط با استفاده از فناوری دیمرها به دو طریق امکان‌پذیر است که عبارتند از؛

کنترل و تنظیم نور به صورت دستی

به عبارتی اگر چنانچه تمایل به تنظیم نور به شیوه دستی را دارید، این فرایند از طریق کلید روشنایی داخل محیط انجام شده و کاهش یا افزایش نور اعمال می‌شود. کلید روشنایی دیمر مانند کلیدهای روشنایی عادی است، با این تفاوت که شبیه به یک پیچ دورانی می‌باشد که می‌توان به راحتی شدت نور را کم یا زیاد نمود.

کنترل و تنظیم نور از راه دور

تنظیم شدت روشنایی با استفاده از دیمرها از طریق کنترل از راه دور نیز به راحتی از طریق  اینترنت، نرم افزار و یا ریموت صورت می‌پذیرد. قابل ذکر است که قابلیت نصب نرم افزار مرتبط با دیمر در تلفن همراه، برای تنظیم نور از راه دور امکان‌پذیر است.

 

عملکردهای اولیه سیستم کنترل روشنایی دیمرها

همانطور که از قبل به آن اشاره شد، دیمرها به عنوان کاربردی‌ترین محصولات روشنایی و تجهیزات روشنایی به کار برده می‌شود که به نوعی میزان شدت روشنایی را هوشمندانه تنظیم و کنترل می‌کند. از طریق دیمرها می‌توان در صورت نیاز شدت نوری چراغ‌های روشنایی را به راحتی کاهش و یا افزایش داد. همچنین با استفاده از آن می‌توان محیط را از نظر روشنایی بخش بندی نموده و مکان‌هایی را که تمایل داریم شدت نوری کاهش یا افزایش یابد، به راحتی تنظیم می‌نماییم. از دیگر قابلیت‌ها و عملکردهای اولیه این نوع از سیستم‌های هوشمند می توان به کاهش نور به صورت اتوماتیک در مواردی که از محیط استفاده ای نداریم، اشاره کرد.

 

 

مزیت‌های سیستم‌های کنترل هوشمند دیمر عبارتند از؛

یک) کاهش خیرگی و درخشندگی نور در مواقع دلخواه

دو) صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه های برق

سه) تغییر در نورپردازی فضای محیط

چهار) تنظیم نور چراغ‌های روشنایی به صورت دستی و یا از طریق کنترل از راه دور

پنج) با کاهش و یا افزایش شدت نوری مورد نیاز می‌توان به فعالیت‌های مختلفی با توجه به نور محیط پرداخت

شش) قابلیت تغییر رنگ طیف‌های نوری محیط

هفت) نصب آسان

هشت) عدم نیاز اتصال به دستگاه کنترلر

 

برنامه‌ریزی‌های قابل تنظیم در دیمرها

برنامه‌های از پیش تعیین شده را می‌توان به فناوری نوین محصولات روشنایی از جمله سیستم‌های روشنایی دیمرها سپرد. بدین ترتیب که می‌توان استراتژی های زیر را از طریق دیمرها کنترل و تنظیم نمود که به شرح زیر است؛

یک) قابلیت کنترل دستی

دو) برخورداری از سنسورهای تشخیص افراد در محیط

سه) برخورداری از برنامه زمان‌بندی

چهار) برخورداری از تنظیم رنگ نوری

پنج) برخورداری از سنسورهای تشخیص روز

شش) قابلیت جمع آوری اطلاعات

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.