محصولات روشنایی جانبی و انواع لامپ‌های روشنایی

محصولات روشنایی جانبی و انواع لامپ‌های روشنایی

صنعت روشنایی یکی از مهمترین و کاربردی ترین صنایع روز دنیا شناخته شده است. به عبارتی بدون برق و روشنایی کارایی و انجام امورات مختلف امکان پذیر نبوده و حتی بسیاری از مشاغل به دلیل فقدان برق کارایی خود را از دست می‌دهند. امروزه با فروش تجهیزات روشنایی متنوع، تولید و عرضه محصولات روشنایی مدرن، انواع لوازم برقی ساختمانی، چراغ‌های روشنایی، لامپ‌های روشنایی نوین و سایر محصولات مرتبط باعث شده نورپردازی نیز به عنوان بخش جدایی ناپذیر صنعت روشنایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. به طوری که معماری سازه‌ها بدون تعیین محل نصب روشنایی‌ها و ایجاد نورپردازی‌های دکوراتیو کمتر مشاهده می‌شود. بدین ترتیب نقش نور در قیاس با گذشته که فقط وظیفه تولید روشنایی را در محیط داشته، تفاوت پیدا کرده و جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

مشخصه‌های انواع لامپ‌های روشنایی

لامپ‌ها از گذشته تا به امروز به عنوان اصلی‌ترین محصولات روشنایی شناخته شده‌اند. پیشرفت صنعت برق و روشنایی سبب شده تا شاهد تولید و عرضه انواع لامپ‌های روشنایی باشیم. آنچه که در انتخاب و تهیه لامپ‌های روشنایی بایستی در نظر داشته باشیم، چگونگی کارکرد لامپ‌های روشنایی است که بایستی سازگار با محیط انتخاب شوند. به مراتب لامپ‌هایی که در اماکن تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد، مناسب برای اماکن مسکونی و یا اداری نیست. درخشندگی لامپ‌ها و شدت میزان روشنایی تجهیزات روشنایی نصب شده در مراکز تجاری با سایر اماکن متفاوت بوده و این موضوع برای تمامی اماکن نیز بایستی در نظر گرفته شود. در واقع رعایت استانداردهای نور و روشنایی مانند انتخاب محصولات روشنایی بهینه و مناسب با محیط سبب می‌شود تا ما بتوانیم نورپردازی هدفمند و کاربردی را در محیط ایجاد نماییم.

 

 

 

ویژگی لامپ‌های ال ای دی:

لامپ‌های ال ای دی در انواع مختلف اشکی، شمعی و حبابی با میزان شدت نوری متفاوت تولید و عرضه می‌شوند. این نوع از لامپ ها به عنوان رایج ترین محصولات روشنایی شناخته شده‌اند و در دهه نود پا به دنیای نور و روشنایی گذاشتند. امروزه با توسعه اینگونه لوازم روشنایی، لامپ‌های ال ای دی به طور کلی بازار الکترونیک را در دست کنترل خود گرفته‌اند.

کاربرد

کاربرد این محصول اغلب برای اماکن کم نور، منازل مسکونی، اداری، تجاری و خدماتی مناسب است که قابلیت تولید نور کافی در برابر مصرف انرژی کمتر را از خود دارند.

مزایا و معایب

ماندگاری طولانی مدت از جمله فواید این نوع لامپ‌ها می‌باشد. همچنین انتشار نور قوی و توان مصرفی کم از دیگر مزیت‌های آن است.

ویژگی لامپ‌های کم مصرف

لامپ‌های کم مصرف از دیگر رایج‌ترین لوازم روشنایی هستند که به وفور از آن استفاده می‌شود و به دلیل مصرف انرژی کمتر و انتشار نور مطلوب، مورد توجه اغلب عموم افراد قرار گرفته است. لامپ‌های کم مصرف را با نام فلورسنت نیز می‌شناسند که در دو رنگ طیف نوری مهتابی و خورشیدی تولید و عرضه می‌شوند.

کاربرد

لامپ‌های کم مصرف به دلیل مصرف انرژی کمتر در برابر تولید نور و روشنایی کافی از جمله متداول‌ترین محصولات روشنایی است که در اغلب اماکن اداری، مسکونی و خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایا و معایب

از آنجایی که درون این لامپ جیوه قرار دارد، در صورت شکستگی برای سلامت انسان مضر است. در صورت شکستگی، بدون ایجاد تماس پوستی تکه‌های شکسته را جمع آوری نموده و محیط را پاکسازی نمایید. روشنایی مطلوب، مصرف کمتر برق، ماندگاری طولانی مدت از فواید لامپ‌های کم مصرف می‌باشد.

 

ویژگی لامپ‌های ادیسونی

لامپ‌های ادیسونی نوعی از لامپ های تزیینی محسوب می‌شوند. شکل ظاهری این نوع از محصولات روشنایی سبب شده که اغلب در اماکن تجاری، مراکز خرید، گالری‌ها، بوتیک‌ها و فروشگاه‌ها استفاده شود.

کاربرد

همانطور که به آن اشاره شد، کاربرد لامپ‌های ادیسونی اغلب تزیینی بوده و برای روشنایی اماکن تجاری، رستوران‌ها و کافی شاپ‌ها به کار برده می‌شود.

مزایا و معایب

شکل ظاهری زیبا، روشنایی مطلوب این نوع از تجهیزات روشنایی سبب شده تا جزء لامپ‌های دکوراتیو محسوب شوند.

ویژگی لامپ‌های رشته‌ای

لامپ‌های رشته‌ای از دیگر محصولات روشنایی است که با توان‌ها و میزان شدت روشنایی متفاوت در بازار به فروش می‌رسند.

کاربرد

از اینگونه محصولات روشنایی در اغلب اماکن استفاده می‌شود و به دلیل قیمت ارزانی که دارند بسیار رایج هستند.

مزایا و معایب

از جمله خصوصیات این قبیل لوازم روشنایی آن است که در برابر نور مطلوبی که از خود منتشر می‌کنند، توان و نیروی زیادی صرف می‌کنند. علاوه بر آن طول ماندگاری مفیدی نیز دارند. ارزان قیمت بودن این کالا از جمله فواید آن به شمار می‌رود.

 

ویژگی لامپ‌های گازی

لامپ های گازی با توجه به گاز درون خود به دو دسته کم مصرف و پر مصرف تقسیم می‌شود. این نوع از لوازم روشنایی از خود نور مرئی و نامرئی منتشر می‌کنند. از جمله طیف نوری این لامپ‌ها در رنگ‌های مهتابی، خورشیدی، نارنجی، بنفش، خاکستری و سایر طیف‌های نوری می‌باشد که در بازار به فروش می‌رسند.

کاربرد

کاربرد این محصول در محیط‌های داخلی و بیرونی می باشد و می توان از فواید آن مناسب با نوع نیاز مصرفی برخوردار شد.

مزایا و معایب

از جمله فواید استفاده از این محصولات روشنایی آن است که در هنگام انتشار نور، از خود گاز و گرما تولید نمی‌کنند و به همین دلیل می‌توان از آن در محیط‌های بیرونی نیز بهره مند شد. اما آنچه که به عنوان عیب می‌توان بر این نوع لوازم روشنایی گذاشت ان است که در قیاس با سایر محصولات مشابه دیرتر روشن می‌شوند.

 

ویژگی لامپ‌های هالوژنی

لامپ‌های هالوژنی به عنوان زیر مجموعه محصولات مشابه با لامپ‌های رشته‌ای محسوب می‌شوند. از لامپ‌های هالوژنی اغلب به صورت روشنایی توکار و سقفی استفاده می‌شود. در ساختار این نوع لامپ‌ها گاز هالوژن به کار رفته است که در هنگام انتشار نور، دمای کمتری از خود تولید می‌کند.

کاربرد

از این محصول نیز می‌توان در تمامی محیط‌ها منازل مسکونی، کلینیک‌ها، شرکت‌ها، راهروها، لابی‌ها و مانند اینها استفاده نمود. کاربرد لامپ‌های هالوژنی اغلب برای چراغ های سقفی توکار و نورپردازی‌های مدرن موثر است.

مزایا و معایب

نصب آسان و راحت از جمله مزیت های این نوع از لوازم روشنایی به شمار می‌رود. همچنین قیمت روشنایی آن در قیاس با سایر محصولات مشابه بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. از این محصول اغلب برای مصارف خانگی و نورپردازی‌های مدرن استفاده می‌شود.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.