معرفی کامل لوله برق نسوز

معرفی کامل لوله برق نسوز

لوله برق نسوز از مهم‌ترین تجهیزات مورداستفاده در صنعت برق ساختمان (اداری، صنعتی و تجاری) می‌باشد. لوله برق به عنوان محافظی برای رساناهای الکتریکی استفاده می‌شود. علاوه بر حفاظت از رسانای الکتریکی سبب حفظ ایمنی و جلوگیری از آسیب‌های مانند برق‌گرفتگی می‌شود. برای عبور و پوشش سیم‌های برق، کابل‌های مخابراتی، کابل‌های دوربین مداربسته و… استفاده می‌شود. برای تهیه لوله برق باید مطابق با استانداردهای جهانی 423IEC، A423IEC، 1- 614IEC  و 1-2-614IEC و یا جدیدترین اصلاحیه‌ استاندارد ملی به شماره 294 تولید شود. در صنعت ساختمان‌سازی همین مسئله کفایت می‌کند که یکی از مهم‌ترین موارد تأثیر گزار در تأیید و یا عدم‌تأیید ایمنی ساختمان‌ها می‌باشد.

همچنین لوله برق نسوز به عنوان یک پوشش روی سیستم الکتریکی ساختمان مهم و ضروری می‌باشد. لوله‌های برق و لوازم مربوط به آن برای حفاظت هادی‌ عایق دار مثل سیم و کابل در تأسیسات الکتریکی ساختمان‌ها به‌کاربرده می‌شوند. لوله‌های برق با توجه به جنس، روش اتصال، ویژگی‌های الکتریکی و مکانیکی، قابلیت انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر آتش و سایر عوامل دیگر طبقه‌بندی خواهند شد. انواع لوله‌های برقی به صورت توکار یا روکار استفاده می‌شوند.

 

ویژگی های لوله برق نسوز

لوله برق نسوز یکی از مقاوم‌ترین انواع لوله‌ها می‌باشد که در مقابل حرارت، مواد شیمیایی، الکتریسیته و بسیاری از ضربه‌های فیزیکی مقاومت بالایی دارد. نسبت به سایر محصولات دیگر قابلیت و ویژگی‌های دارند که سبب شده استفاده از آن روز به روز در حال افزایش باشد. و به راحتی توانسته اعتماد بسیار بالایی را به خود در صنعت لوله جذب کند. استفاده از این محصول به علت مقاومت بالایی که در برابر حرارت دارد در صورت هرگونه آتش‌سوزی که باعث سوختن و از بین رفتن مواد و مصالح ساختمانی می‌شود سلامت و ایمنی سیستم برق‌رسانی ساختمان را تضمین می‌کند. به همین دلیل از آسیب بیش از حد آن جلوگیری خواهد کرد.

 

موارد استفاده از لوله برق نسوز

بیشتر موارد از لوله برق نسوز برای مصرف صنعتی استفاده می‌شود. در مورد موادی مانند نفت، الکل، روغن و … در صورت آتش گرفتن به‌هیچ‌عنوان نمی‌سوزد. مهم‌ترین مواد مورداستفاده در این محصول اکسید آلومینیوم، سیلیکون و منیزیم می‌باشد. همچنین گاهی اوقات در بعضی از محصولات دیگر مقداری آهک و خاک رس استفاده می‌شود. بعض اوقات هم از زیرکونیا (در دماهای بالا) و گرافیک استفاده می‌شود اولین شرط آن باید مستقیم در معرض اکسیژن نباشد چون احتمال بالایی دارد اکسیده شود. بعضی از مواد نسوز می‌توانند دماهای 4000 درجه سانتی گراد را هم تحمل کنند. دو نوع آن به نام‌های PVC  و  UPVC می‌توان نام برد. ازجمله مواردی هستند که برای ساخت انواع این نوع لوله‌ها  بکار گرفته می‌شوند. به دلیل خواص بی‌نظیری که در این مواد وجود دارد برای تولید انواع محصولات ضد آتش و نسوز بکار گرفته می‌شوند. لوله‌هایی با ابعاد و اندازه‌های مختلف و متناسب با نیاز مشتری در بازار وجود دارند.

 

لوله برق نسوز پی‌وی‌سی

جنس لوله برق نسوز پی‌وی‌سی از پلاستیک سخت می‌باشد. بیش‌ترین کاربرد آن برای قسمت‌های کف و دیواره‌های ساختمان به عنوان محافظ سیم‌های برق، در صنایع کشاورزی، مراکز نقل و انتقال آب و فاضلاب و در کارخانجات برای انتقال مواد شیمیایی (اسید و باز) از این نوع محصول بیشتر استفاده می‌شود.

لوله پی‌وی‌سی دارای سه نوع فشار ضعیف، فشار نیمه ضعیف و فشارقوی تقسیم می‌شود ناگفته نماند که از نوع قوی آن برای لوله برق استفاده می‌شود. از این نوع محصول به دلیل جنس پلیمری بسیار مرغوب خود به‌نوعی لوله نسوز به‌حساب می‌آیند.

معرفی کامل لوله برق نسوز-2

مزایای لوله برق نسوز پی‌وی‌سی

بیش‌ترین مزایای لوله برق نسوز پی‌وی‌سی، در سازه‌های بسیار سبک کاربرد فراوانی دارند.

در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی مقاومت زیادی دارند می‌توان آن‌ها را در فضای باز نگه داشت به دلیل عدم جذب رطوبت.

می‌توان به راحتی آن را به بخش‌های دیگری منتقل کرد چون وزن کمی دارند.

به دلیل عایق بودن مقاومت بالایی در برابر جریان‌های الکتریکی دارد.

در مقابل مواد شیمیایی (روغن، اسید، باز، باکتری، الکل و…) و سایش و زنگ‌زدگی مقاومت بالایی دارند.

ارزان بودن هزینه‌ نصب آن.

به دلیل اندازه، ابعاد و قطر متناسب به راحتی می‌توان آن را در داخل کانال‌ها، سقف و … قرار بگیرند.

قیمت مناسب این محصول باکیفیت سبب شده یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد به‌حساب بیاید.

 

معایب لوله برق نسوز پی‌وی‌سی

مهم‌ترین معایب لوله برق نسوز پی‌وی‌سی می‌توان گفت: در برابر گرما، سرما و انواع ضربه‌های فیزیکی مقاومت چندانی ندارند.

قابلیت شکنندگی دارند

 

قیمت لوله برق نسوز

قیمت لوله برق نسوز بستگی به عوامل زیادی دارد از مهم‌ترین موارد می‌توان به نوع آن، برند کارخانه و سایز لوله اشاره کرد. برای تهیه انواع لوله‌های برق در سایز، جنس و برندهای مختلف می‌توان به فروشگاه‌های عرضه‌ این محصول مراجعه کرد.

در گذشته سیم برق سازه‌ها و تأسیسات ساختمانی را بدون پوشش و محافظی عبور می‌دادند که معایب‌ زیادی  داشت. در اینجا به چند مورد از این موارد اشاره می‌کنیم:

  1. عدم تعویض و تقویت کابل‌ها یا سیم‌های برق
  2. تماس انسان با کابل یا سیم
  3. اتصال به بدنه ساختمان و انتقال برق به همه‌ قسمت‌ها
  4. ولتاژ برق را پایین آوردن
  5. در اثر اتصال برق منجر به آتش‌سوزی می‌شد

بعد از گذشت زمان و با اختراع لوله برق به سرعت در صنعت انتقال برق کاربرد بالایی پیدا کرد. از فنر به عنوان رد کردن کابل و سیم برق برای اتصالات انواع لوله برق که در قسمت‌های دیواره‌ها، کف و یا سقف ساختمان قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. لوله برق به شکل‌های گوناگونی در بازار وجود دارد.

 

لوله پی‌وی‌سی، لوله گالوانیزه سرد، لوله گالوانیزه گرم، لوله پلی آمید، لوله پلی اتیلن، لوله خرطومی، لوله خرطومی پلی آمید، لوله پلی آمید پلی اتیلن، لوله خرطومی فلزی می‌توان نام برد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.