نکاتی درباره انواع چراغ‌های روشنایی اماکن تجاری

نکاتی درباره انواع چراغ‌های روشنایی اماکن تجاری

تجهیزات روشنایی و چراغ‌های روشنایی قابل استفاده در اماکن تجاری نه تنها بایستی جذاب و چشمگیر باشند، بلکه بایستی قدرت نوردهی کافی برای پوشش دهی تمامی محیط را نیز داشته باشند. به عبارتی شکل ظاهری لوازم برقی روشنایی و محصولات به کار رفته در این نوع اماکن بایستی دارای ویژگی‌های خاص و منحصر باشد که توجه هر مخاطبی را به آن محیط جلب نماید. ایجاد زیبایی شناسی بصری، چگونگی دیزاین روشنایی داخلی و طراحی‌های نوین و مدرن از جمله پارامترهای اولیه‌ای است که بایستی مورد توجه طراحان و معماران قرار گیرد. گفتنی است که نوع معماری در انتخاب منابع نوری و تعداد محصولات روشنایی نیز تاثیر گذار بوده و در واقع سبک و استایل طراحی معماری سبب می‌شود که بتوان انتخاب مناسب‌تری برای نصب محصولات روشنایی در اماکن اعمال کرد. ناگفته نماند که نورپردازی هدفمند مورد توجه اغلب طراحان روشنایی داخلی است. هدف از نورپردازی در اماکن تجاری جذب مخاطب و ایجاد روشنایی مطلوب و باکیفیت است. در ادامه به توضیح بیشتری درباره بهترین و مناسب‌ترین محصولات روشنایی، لوازم برقی ساختمانی، فروش تجهیزات روشنایی، قیمت روشنایی و لوازم روشنایی در اماکن تجاری می‌پردازیم؛

 

 

ویژگی چراغ‌های روشنایی در اماکن تجاری

فروش تجهیزات روشنایی و انتخاب مناسب‌ترین لوازم روشنایی برای اماکن تجاری از جمله دغدغه‌های طراحان داخلی محسوب می‌شود. به عبارتی طراحی پیچیده فضاهای تجاری و حساسیت‌های کاربردی در این حوزه، طراحی روشنایی را در قیاس با سایر اماکن اداری، مسکونی و یا خدماتی کمی سخت‌تر کرده است. همانطور که از قبل به آن اشاره شد، نوع ساختار معماری محیط تاثیر فوق العاده ای در نوردهی آن دارد. به طوریکه معماری داخلی تعیین کننده اندازه چراغ‌های روشنایی، تعداد لامپ های روشنایی، میزان شدت روشنایی منابع نوری، میزان بهره‌وری لامپ‌ها و میزان مصرف انرژی چراغ‌های روشنایی می‌باشد. علاوه بر آن میزان مساحت محیط از دیگر فاکتورهای کلیدی برای انتخاب محصولات روشنایی به کار رفته در آن است. به هر اندازه که مساحت محیط بیشتر باشد، ما به همان میزان نیز نیاز به چراغ‌های روشنایی و لوازم روشنایی برای پوشش دهی نور کافی و مطلوب خواهیم داشت. ترکیب صحیح نورهای عمومی محیط، نورهای فانتزی، نورهای موضعی و تاکیدی سبب ایجاد نورپردازی‌های مدرن و نوین می‌شود. تعیین جایگاه چراغ‌های روشنایی، لامپ‌های روشنایی و لوازم روشنایی نیز نبایستی نادیده گرفته شود. بدین ترتیب برای روشنایی محیط در اماکن تجاری تنها توجه به یک پارامتر کافی نبوده و در واقع مجموعه‌ای از فاکتورهای استاندارد را بایستی برای نورپردازی مورد توجه قرار داد.

 

 

می‌توان مشخصه چراغ‌های روشنایی و تجهیزات روشنایی به کار رفته در اماکن تجاری را با توجه به موارد گفته شده به طور خلاصه اینگونه بیان کرد که عبارتند از؛

یک) توجه به شکل ظاهری چراغ‌های روشنایی و منابع نوری

معمولا برای روشنایی اماکن تجاری از تجهیزات روشنایی مدرن و نوین برای نوردهی محیط بهره گرفته می‌شود که علاوه بر جذابیت ظاهری، دارای نوردهی کافی و ضریب بهره‌وری قابل توجهی باشد.

 

دو) تهیه تجهیزات روشنایی با توجه به نوع معماری

نوع معماری و تعیین محل دقیق نصب منابع نوری و لامپ‌های روشنایی را نبایستی نادیده گرفت. به طوریکه می‌توان این چنین بیان کرد که نوع ساختار معماری در چگونگی نورپردازی محیط نقش اساسی و حائز اهمیتی را به همراه دارد.

 

 

 

سه) رعایت استانداردهای نورپردازی در اماکن تجاری

توجه داشته باشید که در اینگونه محیط نبایستی از چراغ‌های روشنایی با خیرگی بیش از حد که موجب ناراحتی‌های چشمی و تداخل روحی و رفتاری در افراد می‌شود، استفاده شود. هر سبک و استایل نوردهی ارتباط مستقیمی با روحیات افرادی که به آن محیط تردد می‌کنند، دارد. در نتیجه رعایت استانداردهای نورپردازی و تلفیق نور عمومی به همراه نورهای تلطیف کننده فانتزی و نورهای فرعی میتو‌اند موثر واقع شود. البته شرط اینگونه نورپردازی توجه به میزان شدت روشنایی، میزان بهره‌وری، تعداد محصولات روشنایی مورد نیاز و مواردی از این قبیل می‌شود.

 

چهار) توجه به مساحت محیط

مساحت محیط در تعیین تعداد محصولات روشنایی و تجهیزات روشنایی مورد نیاز حائز اهمیت است. به عبارتی استفاده از چراغ‌های روشنایی در محیط بایستی مناسب و سازگار با محیط باشد. علاوه بر آن زیاده‌روی در استفاده از لامپ‌های روشنایی پر قدرت در یک محیط کوچک به همان اندازه مخرب است که صرفه‌جویی در به کار بردن محصولات روشنایی در محیط می‌تواند داشته باشد. می‌توان اینگونه بیان کرد که از زیاده روی چراغ‌های روشنایی و یا صرفه‌جویی در به کار بردن محصولات روشنایی مورد نیاز بایستی بپرهیزید.

 

پنج) استفاده از تجهیزات روشنایی مناسب و سازگار با محیط

انتخاب محصولات روشنایی مناسب از جمله اقدامات مهم برای روشنایی محیط در اماکن تجاری است. میزان شدت روشنایی، ضریب بهره‌وری، طول عمر و کیفیت کالا و محصولات روشنایی از جمله موارد حائز اهمیت برای روشنایی داخلی است.

 

 

 

فروش تجهیزات روشنایی برای اماکن تجاری

برای تهیه و خرید محصولات روشنایی بایستی به یک سری نکات توجه شود که عبارتند از؛

یک) کیفیت محصول

دو) ضریب بهره‌‌وری لامپ‌های روشنایی

سه) میزان مصرف انرژی لامپ‌های روشنایی

چهار) میزان شدت روشنایی محصولات

پنج) طول عمر کافی

شش) نصب آسان

هفت) تعویض آسان در صورت هر گونه ایراد و یا خرابی

هشت) ضمانت خرید کالا و یا گارانتی

 

سیستم‌های روشنایی و نوع نورپردازی در اماکن تجاری

در رابطه با چگونگی نوردهی و روشنایی اماکن تجاری بحث کردیم و به این نتیجه رسیدیم که بایستی از منابع نوری پرقدرت که دارای روشنایی کافی و مطلوب هستند برای نور عمومی محیط استفاده کنیم. علاوه بر آن تلفیق نور عمومی با نوردهی موضعی و تاکیدی سبب ایجاد نورهای فانتزی و خاصی در محیط می‌شود که جذابیت آن را از نظر بصری بیش از حد معمول می‌کند. با توجه به آنکه هدف از نورپردازی در اماکن تجاری و یا عمومی جذب مخاطب است، نوردهی بایستی به گونه‌ای باشد که بتوان با تلفیق نورهای ترکیبی یک نوع روشنایی لطیف و یونیکی را در محیط ایجاد کرد که برای عموم جذاب و چشمگیر باشد. در نتیجه بهره‌مندی از سیستم روشنایی تلفیقی می‌تواند بهترین گزینه برای روشنایی داخلی باشد. بدین ترتیب می‌توان انواع سیستم روشنایی را اینگونه خلاصه کرد؛

 

انواع سیستم‌های روشنایی عبارتند از؛

سیستم روشنایی عمومی

سیستم روشنایی موضعی و یا تاکیدی

سیستم روشنایی تلفیقی

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.