تفاوت‌های لوله PVC و UPVC

تفاوت های لوله pvc و upvc

چرا از لوله PVC‌ استفاده می‌کنیم؟ زیرا دوام و استحکامت بالایی دارد و به راحتی نصب می‌شود. پس از پایان عمر مفید توانایی تجزیه شدن را دارند و به نوع دیگر لوله به راحتی تبدیل می‌شوند. این محصول یکی از پرمصرف‌ترین لوله‌های پلاستیکی کاربردی در انتقال آب، فاضلاب و حتی سیم‌کشی‌های برق می‌باشد. در ایران به نام لوله پلیکا شناخته می‌شود. برای هر یک از مدل‌های مختلف این لوله‌ پلاستیکی کاربردهای مهم و تأثیرگذار تعریف شده است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا توضیح کاملی در خصوص لوله PVC برایتان ارائه دهیم. با ما تا پایان مطب همراه باشید.

دلیل نام‌گذاری آن به نام پلیکا به‌این‌علت می‌باشد که شرکت سازنده‌ خود پلیکا نام داشته است. به رنگ‌های طوسی، سیاه و … ساخته می‌شوند. این لوله PVC از جنس پلاستیک سخت و فشرده‌ای تشکیل‌شده است و بسته به نوع آن دارای ضخامت و انعطاف‌پذیری بسیار متفاوتی می‌باشد. بیشتر از نیمی از سازه‌های ساختمانی از این محصول استفاده می‌کنند. در سال‌های گذشته PVC‌ به راحتی توانسته است جای مصالحی مانند چوب و سیمان، سفال را بگیرد.

 

مواد تشکیل‌دهنده‌ ترکیبات لوله PVC

مواد تشکیل‌دهنده ترکیبات لوله PVC از دو نوه ماده تشکیل‌شده است که 43 درصد آن هیدروکربن و 57 درصد دیگر آن را کلر تشکیل داده است که از پلیمریزاسیون وینیل کلراید تشکیل‌شده است. لوله PVC از طریق فرآیند بسیار پیچیده‌ای شیمیایی که توسط پلیمرهای خاص تولید می‌شود. حتی برای مدل‌ها و اتصالات آن از فرآیندهای دیگری استفاده می‌کنند. پلی وینیل کلرید یک ماده‌ مصنوعی که توسط پلیمریزاسیون وینیل کلرید ساخته می‌شود. و خواص آن بستگی به مواد افزودنی پلاستیسیته آن دارد. و سبب فرم‌های گوناگونی در عایق، شلنگ، کفش، لباس، لوله و … می‌شود.

 

تفاوت لوله PVC  و لوله UPVC چیست؟

تفاوت لوله PVC و UPVC در نرم کننده می‌باشد. در لوله پی‌وی‌سی با افزودن نرم کننده ها، لوله نرم تر و انعطاف‌پذیرتر می‌شود. این نوع لوله‌ پلاستیکی رایج و بسیار سبکی می‌باشد که بیشتر در ساخت‌وساز کاربرد فراوانی دارد. اما اگر هیچ‌گونه مواد نرم کننده‌ای به آن اضافه نکنند لوله‌ UPVC که بسیار سفت و محکم می‌باشد تولید می‌شود. این دو نوع محصول از لحاظ استحکام تفاوت دارند. برای خطوط زهکشی، سیستم‌های گردشی فاضلاب‌ها و همچنین سیستم‌های آبیاری از لوله پی‌وی‌سی استفاده می‌کنند و جایگزین بسیار مناسبی نسبت به لوله‌های مسی و آلومینیومی می‌باشد. درحالی‌که از نوع UPVC‌ برای انتقال آب کاربرد دارد به دلیل اینکه مقاومت بالایی در فرسایش شیمیایی دارد و دیواره‌های داخلی بسیار نرمی دارد که به جریان راحت آب کمک فراوانی می‌کند. چون جنس بسیار سخت، مقاومت بالایی در فشارهای عملیاتی و دماها دارد بیشتر برای انتقال فاضلاب و لوله‌های زهکشی بیرونی از آن استفاده می‌کنند.

نکته‌ مهمی که باید در رابطه با تفاوت های این دو لوله پرکاربرد به آن اشاره کرد که از هیچ‌کدام از این دو نوع لوله برای انتقال آب آشامیدنی استفاده نمی‌کنند. دوام لوله‌ PVC کمتر لوله‌ UPVC می‌باشد. در هر حال هر دو نوع در مقابل انواع مواد شیمیایی و نور خورشید مقاوم می‌باشند. قیمت هر دو نوع ارزان و مقرون به‌صرفه می‌باشد به همین خاطر در محصولات متنوعی کاربرد فراوانی دارند. هرچه قطر بیشتر داشته باشد قیمت گران‌تری دارد. می‌توان این لوله PVC را بر اساس قطر و اندازه خریداری کرد. قیمت این نوع محصولات به میزان پودر مورد استفاده شده در آن بستگی دارد هرچه میزان پودر بیشتر مقاومت و جنس بهتری دارد و از قیمت بالاتری برخوردار است. لوله‌های با ضخامت بیشتر بهتر می‌باشند.

نرم‌کننده‌هایی که در لوله PVC به کار می‌روند دیابوتیل، بنزیل بوتیل و DEHP می‌باشند. اگر سیم یا کابل هایی که با این نوع محصول پوشانده شده باشند موقع آتش سوری بخار سمی را به نام HCL تولید می‌کنند. و مشکلاتی را برای محیط به وجود می‌آورد. در صورتی که لوله UPVC قابلیت بازیافت شدن را دارد و می‌تواند به راحتی به محصولات دیگری تبدیل شود.

تفاوت های لوله pvc و upvc-2

مزایای استفاده از لوله PVC

  1. مقاومت شیمیایی بالا
  2. مقاومت بالا در خوردگی
  3. مقاومت بالا در شکستگی و انعطاف‌پذیری بالایی دارند
  4. استحکام کششی بلندمدت
  5. نسبت استحکام به وزن بالا، وزن سبک
  6. اتصالات آب بند
  7. مقاومت در برابر سایش و خراش
  8. استحکام در مقابل ضربه
  9. مقدار زبری در قسمت پایین لوله
  10. سبب کیفیت آب می‌شود
  11. قیمت مناسب و مقرون به‌صرفه ی آن
  12. کیفیت لوله
  13. مقاومت بالا در مقابل نور خورشید

 

انتخاب مناسب لوله PVC

برای انتخاب مناسب لوله PVC باید به چند نکته‌ مهم توجه کرد.

  1. لوله ها باید دارای استاندارد باشد پس بهتر است قبل از خرید لوله حتماً گواهینامه‌ استاندارد معتبر شرکت را مشاهده نمایید که با نوشته‌های روی لوله تطابق داشته باشد. دقت کنید علامت استاندارد تقلبی نباشد.
  2. محصولات با استاندارد 9119 که روی لوله حک‌شده باشد برای فاضلاب ساختمان کاربرد دارند (لوله 110 با ضخامت 3.2 میلی‌متر با استاندارد 9119 شناخته شده است). استاندارد 12142 برای ناودان ها یا هواکش کاربرد دارند (لوله 110 با ضخامت 2 میلی‌متر معرفی شده است).

 

طول عمر لوله PVC‌ چقدر می‌باشد؟

طول عمر لوله PVC بین 50 تا 70 سال متغیر می‌باشد. درحالی‌که برخی تولیدکنندگان 100 سال را تخمین می‌زنند. به هر حال نور خورشید لوله را ضعیف‌تر می‌کند آن را ترد و شکننده می‌کند حتی طول عمر آن را هم پایین می‌آورد. با افزودن موادی به نام تیتانیوم این مشکل تا حدودی رفع می‌شود. چون بیش‌ترین کاربرد آن‌ها در قسمت‌های زیرزمین می‌باشد نور خورشید در این مواقع تأثیری روی آن نمی‌گذارد. بر طبق توصیه‌ تولیدکنندگان بهتر است که این محصولات را در محیط های بیرون که در معرض نور خورشید قرار دارند با رنگ‌های روشن و سازگار با پلاستیک برای محافظت پوشیده شوند.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.