هر آنچه که باید درمورد محصولات روشنایی بدانیم

هر آنچه که باید درمورد محصولات روشنایی بدانیم

تاثیر روشنایی و نورپردازی محیط

نور و روشنایی لازمه زندگی پیرامون افراد است. در نتیجه زندگی فاقد نور و روشنایی امکان پذیر نیست. در همین راستا با پیشرفت و توسعه محصولات روشنایی می‌توان انواع نورپردازی‌های خاص و متفاوت را مناسب با اماکن گوناگون ایجاد نمود. استفاده از انواع چراغ های روشنایی مانند چراغ‌های ریلی، پنل‌های نوری، انواع چراغ‌های سقفی، چراغ های آویز و سایر لوازم برقی، این امکان را به طراحان داخلی می‌دهد تا بتوانند نورپردازی‌های نوین و مدرنی را در محیط ایجاد کنند. در ادامه به توضیح مختصر ویژگی های هر یک از چراغ‌های روشنایی می‌پردازیم؛

 

هر آنچه که باید درمورد محصولات روشنایی بدانیم

 

 

لامپ و صنعت روشنایی

لامپ‌های روشنایی از جمله مهمترین و کاربردی‌ترین محصولاتی هستند که همواره از گذشته تا به امروز در صنعت روشنایی تاثیر ویژه ای داشته اند. امروزه جدیدترین لامپ‌های روشنایی در انواع مختلف کم مصرف در بازار تولید و عرضه می‌شوند که می‌توان از انواع مختلف ان در تمامی اماکن استفاده نمود. لامپ‌های ال ای دی کم مصرف از جمله رایج‌ترین لامپ های محسوب می‌شوند که نه تنها دارای روشنایی مطلوب هستند، بلکه در برابر تولید نور، انرژی کمتری در قیاس با سایر لامپ‌های روشنایی مصرف می‌کنند. در نتیجه از عمر طولانی تر، کیفیت بالا و مصرف بهینه‌تری برخوردار می‌باشند. لامپ های ال ای دی در اشکال مختلف حبابی، اشکی، شمعی، سنسوردار، استوانه‌ای و غیره با سرپیچ‌های مختلف به فروش می‌رسند.

 

ویژگی چراغ های ریلی

چراغ‌های ریلی به عنوان محصولی از زیر مجموعه چراغ‌های روشنایی از جمله رایج‌ترین محصولاتی است که در اغلب اماکن اعم از اماکن مسکونی، تجاری و اداری به وفور از آن استفاده می شود. در چراغ‌های ریلی همانطور که از نامش پیداست، چراغ‌ها بر روی یک خط ریلی و در امتداد یکدیگر، نگهداری و نصب می‌شوند. این چراغ‌ها حاوی انرژی الکتریکی برای روشن شدن محیط هستند و اغلب برای روشنایی گالری‌ها، بوتیک‌ها، موزه‌ها و اماکن این چنینی که نیاز به نوردهی تاکیدی و موضعی هستند، استفاده می‌شوند. در واقع نورپردازی از طریق چراغ‌های ریلی برای جلوه بیشتر آثار هنری، محصولات و کالاهایی است که مستلزم نورپردازی تاکیدی و موضعی هستند، به کار برده می‌شود. ناگفته نماند که چراغ های ریلی در انواع مختلف چراغ‌های ریلی ال ای دی، چراغ‌های ریلی هالوژنی و چراغ‌های سی او بی و نظایر ان در بازار به فروش می‌رسد. همچنین از این محصول می‌توان برای روشنایی فضای بیرونی و محوطه ها نیز بهره‌مند شد. برای تهیه و خرید این نوع چراغ‌های روشنایی بایستی محصولی با ضمانت کیفیت تهیه کنید که دارای ماندگاری بالا باشد که در استفاده طولانی مدت از آن مشکلاتی ایجاد نکند.

پنل های نوری

پنل‌های نوری سقفی از دیگر تجهیزات روشنایی است که اغلب برای تامین نور عمومی محیط به کار برده می‌شود. این گونه از پنل‌های سقفی در اندازه‌ها و ابعاد مختلف و مناسب با معماری محیط نصب و به کار برده می‌شود. از جمله ویژگی‌های پنل های نوری می‌توان به مواردی مانند مصرف انرژی بهینه، انتشار نور کافی، سطح کیفیت بالای نوردهی، مدت ماندگاری بالا و تولید گرمای کمتر در قیاس با سایر محصولات روشنایی اشاره کرد. با استفاده از پنل های نوری سقفی نه تنها می توان نوردهی‌های فانتزی ایجاد کرد، بلکه می‌توان جلوه زیباتری به دیزاین داخلی محیط بخشید. گفتنی است که پنل‌های نوری در دو رنگ سفید مهتابی و زرد خورشیدی تولید و عرضه می‌شوند که مطابق با سلیقه و دکوراسیون، استفاده از آن به عنوان تک نور برای روشن کردن تمامی محیط به راحتی امکان‌پذیر است. از دیگر امتیازات شاخص این محصول روشنایی آن است که دیگر نیازی به چراغ‌های روشنایی آویزی نبوده و استفاده از یک پنل نوری به تنهایی جایگزین تمامی منابع نوری محیط خواهد بود.

 

پروژکتور ال ای دی

از دیگر تجهیزات روشنایی می‌توان به انواع پروژکتورهای روشنایی اشاره نمود. اینگونه محصولات به عنوان یک منبع روشنایی فوق العاده برای پوشش‌دهی نورپردازی سالن‌های اجتماعات، سالن‌های کنفرانس، تالارها و اماکن این چنینی شناخته شده‌اند. همچنین از این محصول برای روشنایی محوطه ها، فضاهای بیرونی، فضاهای سبز، باشگاه‌ها، استخرها، باغ‌ها و رستوران‌هایی که در فضاهای باز هستند، نیز به کار برده می‌شود.

 

برای تهیه پروژکتورهای روشنایی به چه نکاتی توجه کنیم؛

نکته اول) توجه به میزان شدت نوری و روشنایی پروژکتور

شدت نوری مناسب و مطلوب محصولات روشنایی از جمله پروژکتورها با واحد لومن اندازه‌گیری می‌شود. به هر میزان که لومن یک محصول روشنایی بیشتر باشد، به همان نسبت نیز نور قوی تری از خود تولید می‌کند. در نتیجه در هنگام خرید محصول بایستی به مشخصات محصول از جمله میزان روشنایی آن توجه کنید.

 

نکته دوم) مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت

از آنجایی که پروژکتورها معمولا در فضاهای باز نصب و استفاده می‌شوند، توجه به شرایط آب و هوایی موجود از دیگر نکاتی است که بایستی در خرید محصولات روشنایی به ان توجه شود. مقاومت در برابر گرد و غبار، برودت، رطوبت و گرما از جمله شاخصه های محصولات روشنایی محسوب می‌شود.

 

نکته سوم) دقت در انتخاب طیف نوری پروژکتور

انتخاب طیف نوری محصول کاملا سلیقه ای بوده که در رنگ‌های آفتابی و مهتابی و همچنین در طیف رنگهای قرمز، سبز و آبی تولید و عرضه می‌شوند که مناسب با محایط کاربردی می‌توان از انواع آن بهره‌مند شد.

 

نکته چهارم) توجه به ضمانت کیفی محصول

ضمانت کیفی کالا و گارانتی محصول از دیگر موارد حائز اهمیتی است که در هنگام خرید بایستی به آن توجه شود. خرید محصول از فروشگاه‌های معتبر تا حد بسیاری از مشکلات مرتبط با سطح کیفی محصول پیشگیری می‌کند.

نورپردازی فضاهای داخلی و خارجی

هر یک از انواع نورپردازی‌ها با توجه به انتخاب صحیح تجهیزات روشنایی اعم از انواع چراغ‌های روشنایی، محصولات روشنایی، لامپ‌های روشنایی، روشنایی دیواری، لوازم برقی، لوازم روشنایی و مواردی از این قبیل ویژگی‌های منحصر به خود را به همراه دارد. از جمله ویژگی‌هایی که یک نورپردازی مناسب بایستی دارا باشد عبارتند از؛

یک) نورپردازی بایستی هدفمند باشد.

دو) نورپردازی بایستی سازگار با محیط باشد.

سه) در نورپردازی بایستی از لوازم برقی و تجهیزات روشنایی کاربردی و با کیفیت استفاده شود.

چهار) در نورپردازی بایستی محاسبات مورد نیاز اعم از میزان شدت روشنایی، درخشندگی نور، استانداردهای صحیح نوردهی، نصب صحیح لوازم روشنایی رعایت شود.

پنج) محاسبه دقیق ضریب بهره روشنایی در فضاهای داخلی و خارجی برای انتخاب محصولات روشنایی، بایستی سنجیده شود.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.