نور در نورپردازی محیط و شناخت محصولات روشنایی

نور در نورپردازی محیط و شناخت محصولات روشنایی

نور به عنوان ابزاری کارآمد در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به طوریکه امروزه اغلب مهندسان و طراحان داخلی طراحی‌های نوینی را در این زمینه ارائه می‌دهند. جهت تابش نور، استفاده از انواع تجهیزات و محصولات روشنایی، بهره‌مندی از لوازم روشنایی و به طور کلی لوازم برقی ساختمان نقش بسیار پر رنگی در دیزاین های امروزی دارند. با نورپردازی هدفمند در دکوراسیون داخلی می توان تاثیر آن را بر ساختار اشیاء، معماری و بر محیط مشاهده کرد. شناخت محصولات روشنایی و استفاده از آن رابطه مستقیمی با چگونگی نورپردازی محیط دارد. به هر میزان که آگاهی افراد از کاربرد تجهیزات روشنایی بیشتر باشد، به همان نسبت نیز کیفیت نورپردازی افزایش می‌یابد. در نتیجه آشنایی با لوازم روشنایی، محصولات روشنایی، انواع روشنایی اعم از روشنایی دیواری یا روشنایی سقفی، نورپردازی محیط داخلی و یا نمای بیرونی برای علاقمندان توصیه می‌شود. در ادامه با تاثیرات نور بر محیط و انواع محصولات روشنایی بیشتر آشنا می‌شویم؛

 

نور در نورپردازی محیط و شناخت محصولات روشنایی

انواع محصولات روشنایی برای فضاهای داخلی و بیرونی عبارتند از؛

محصولات روشنایی مناسب برای فضای داخلی؛

انواع چراغ‌های روشنایی اعم از چراغ‌های سقفی، چراغ های خطی، چراغ‌های ریلی و چراغ‌های ریسه‌ای

محصولات روشنایی مناسب برای فضای بیرونی؛

انواع پروژکتورها، انواع چراغ‌های روشنایی مناسب برای استخرها و زیرآبی، چراغ‌های دفنی

 

محصولات روشنایی جانبی؛

انواع لامپ‌های ال ای دی، انواع درایورها و سوئیچینگ‌ها، انواع فریم‌های توکار

 

وظایف سیستم‌های روشنایی عبارتند از؛

تامین نور عمومی محیط

تامین نور موضعی محیط

تامین نور تاکیدی محیط

تامین نورهای ترکیبی اعم از نورهای عمومی و نورهای فرعی

 

رابطه نور و معماری داخلی

در معماری‌های نوین امروزی، ساختار سقف، دیوارها و اتاق‌های به گونه‌ای است که نور می‌تواند جلوه زیباتری به آن ببخشد. امروزه در اغلب معماری‌های مدرن، ساختار درونی محیط به گونه‌ای است که استفاده از نورهای مخفی، چراغ‌های توکار، روشنایی دیواری نه تنها به عنوان نورهای فرعی بسیار کاربردی هستند، بلکه جنبه تزیینی نیز دارند. بدین ترتیب تجهیزات روشنایی علاوه بر تامین نور اصلی محیط، قابلیت ایجاد نورهای فرعی را در محیط نیز دارا هستند. از دیگر تاثیرات نور بر معماری می‌توان به تغییر وسعت و یا مساحت محیط اشاره کرد. به طوریکه ترکیب شدت تابش نورهای قوی و ضعیف می‌تواند محیط را بزرگتر و یا کوچکتر از حد معمول نشان دهد و این یکی از اصلی ترین خواص نور به شمار می‌رود. در این خصوص می‌توان از انواع لوازم روشنایی کاربردی و تجهیزات روشنایی بهره مند شد. البته ناگفته نماند که بایستی بدانیم که در کدام بخش از محیط از چه نوع لوازم روشنایی استفاده کنیم تا از نظر بصری جلوه خوشایندتری داشته باشد. از سوی دیگر نور می‌تواند ساختار محیط را تغییر دهد که این موضوع به نورپردازی هدفمند بر می‌گردد. به عبارتی با نورپردازی هدفمند می‌توان بقیه قسمت‌های محیط را از نظر مخفی نگه داشت و یا بخش‌هایی را برجسته تر از حد معمول جلوه داد.

 

نور در نورپردازی محیط و شناخت محصولات روشنایی

 

 

رابطه نور در نمای داخلی و بیرونی

همانطور که از پیش به آن اشاره شد به رابطه نور در معماری داخلی اشاره‌ای کردیم. علاوه بر تاثیر نور در نمای داخلی، در نمای بیرونی نیز تاثیر بسیار ویژه‌ای دارد. از نظر روان شناختی نور می‌تواند احساسات و حالات گوناگونی را در افراد به وجود آورد. در اینجا انتخاب درست محصولات روشنایی از اهمیت بالایی برخوردار است. بهره‌مندی از طراحان داخلی برای نصب تجهیزات روشنایی در بخش‌های مختلف فضای داخلی و بیرونی تا حد بسیار زیادی پیشنهاد می شود. تنوع در نورپردازی فضای بیرونی و بهره‌مندی از انواع لوازم روشنایی، محیط را خاص و رمانتیک‌تر از حد معمول جلوه می‌دهد. به خصوص اگر از انواع تجهیزات روشنایی در باغ و یا فضاهای بیرونی استفاده کنید، تاثیر نور بر محیط اطراف را بیش از پیش مشاهده خواهید کرد.

 

استاندارد محصولات روشنایی

تجهیزات روشنایی مصرفی در نورپردازی بایستی از دوام بالا، عملکرد بهینه و طول عمر قابل توجهی برخوردار باشند. بهره‌مندی از برندهای معتبر در این خصوص تا حد بسیاری از مشکلات رایج مرتبط با نور و روشنایی جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن برخی از چراغ‌ها دارای خنک کننده می‌باشند که از افزایش دمای حرارت احتمالی پیشگیری به عمل می‌آورد. معمولا اینگونه چراغ‌ها در فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مقاومت چراغ‌های روشنایی در برابر شرایط جوی مختلف را نمی‌توان نادیده گرفت. برای نمونه حفاظت در مقابل گرد و غبار و یا رطوبت، نشان‌دهنده استانداردهای ضروری محصولات روشنایی است.

 

رابطه نور و اشیاء پیرامون

تاثیر بازتاب نور بر اشیاء از دیگر موارد قابل توجه است. همانطور که گفته شد نور ابزاری کاربردی است که می‌توان با انواع تجهیزات روشنایی مدرن آن را به گونه‌های متنوع در نورپردازی معماری داخلی و بیرونی پدید آورد. تاثیر نور بر اجسام را بدون شک نمی‌توان نادیده گرفت و بی‌دلیل نیست که در نمایشگاه‌ها و گالری‌ها برای بهتر نشان دادن اجسام اعم از مجسمه، تابلوهای نقاشی و یا اشیاء زینتی از نور استفاده می‌کنند.

نور در نورپردازی محیط و شناخت محصولات روشنایی

 

روشنایی مطلوب

شدت روشنایی، نوع انتخاب محصولات روشنایی، منابع روشنایی مورد استفاده، آشنایی با انواع نورپردازی و مواردی از این قبیل تعیین کننده روشنایی مطلوب محیط است. به عبارتی روشنایی مطلوب زمانی به وجود می‌آید که بتوان از منابع روشنایی کاربردی صحیح در بخش‌های مختلف استفاده کرد. رعایت استفاده از رنگ دهی منابع روشنایی، استفاده از انواع لامپ‌های ال ای دی، هالوژنی، ریسه‌ای، عدم وجود سایه روشن‌های افراطی، عدم استفاده از لامپ‌های فشار قوی که باعث تولید گرمای بیش از اندازه می‌شوند و یا نورهایی که فشار چشمی را پدید می‌آورند، مبتنی بر دانشی است که روشنایی مطلوب را ناشی می‌شود. برای انتخاب و خرید بهترین تجهیزات روشنایی، لوازم برقی با کیفیت و محصولات روشنایی معتبر می‌توان با مشاوران این حیطه تماس حاصل کرده و اطلاعات مورد نیاز را دریافت نمود.

 

فروش تجهیزات روشناییمحصولات روشنایی کاربردیلوازم برقی ساختمانی

تامین نور و روشنایی در معماری مستلزم داشتن اطلاعات و آگاهی کافی در این زمینه است. به عبارتی ایده‌های نوین نورپردازی، رعایت استانداردهای ضروری مرتبط با نور و روشنایی، متخصص در تاسیسات برقی، انتخاب بهترین تجهیزات روشنایی در فضاهای مختلف و موارد این چنینی تمام آن چیزی است که برای نوردهی فضاهای داخلی و بیرونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.