آشنایی با کاربردهای عمده لوله برق

آشنایی با کاربردهای عمده لوله برق-2

لوله برق از آن دسته ابزارآلاتی است که به‌کارگیری آن در ساختمان بسیار متداول است. این لوله‌ها به هدف حفاظت از سیم‌های برق در جریان سیم‌کشی مورداستفاده قرار می‌گیرند. افزون بر نظارت و مواظبت از سیم‌ها، نظم و ترتیب خاصی به سیم‌ها می‌بخشد و ایمنی آن‌ها را فراهم می‌سازد. این وسیله برای عبور و استتار کابل‌های برق، سیم‌های مخابراتی، سیم‌های مربوط به دوربین مدار بسته، فیبر نوری و… مورد کاربرد قرار می‌گیرد.

سیم‌های برق و شاخه‌هایی که از لوله‌ها می‌گذرند رسانا هستند بدین جهت به هدف کاهش پیشامدهای احتمالی از این محصول استفاده می‌کنند. کابل‌ها رسانای جریان برق هستند و می‌توانند سبب ایجاد اتفاقات غیرقابل جبرانی شوند اما نظارت و محافظت از آن‌ها در لوله این مقدار پیشامد را تا حتی‌الامکان کاهش می‌دهد و امنیت ساختمان را افزایش می‌دهد.

لوله برق دارای اقسام گوناگونی می‌باشد و از متریال های مختلفی برای کاربردهای گوناگونی ایجاد و به بازار ارائه می‌شود. کاربرد این وسیله تداوم و مقاومت سیم‌کشی ساختمان را افزایش داده و سرویس، تعویض و نیرو دهی سیم‌ها را راحت‌تر می‌کند.

معرفی انواع لوله برق

•لوله برق فولادی

از انواع لوله برق می‌توان به لوله برق فولادی اشاره نمود. این محصول برای نگهداری و حفظ سیم‌های برق در امتداد سیم‌کشی تعبیه شده است که می‌توان به شکل توکاریا روکار در ساختمان استفاده کرد. این نوع را می‌توان توسط سیستم لوله خم کن حالت داد و در محل‌های گوناگون برای عبور کابل‌های برق استفاده کرد. این نوع لوله قدرت بسیار زیادی در مقابل ضربه دارد و گرد و خاک را به خود جذب نمی‌کند.

نکات مهم در انتخاب بهترین لوله برق

نکته مهمی که باید به آن توجه نمود این است که اگر در برابر نور آفتاب و رطوبت قرار نگیرد معمولاً عمر زیادتری خواهند داشت. لوله برق فولادی در 2 گونه لوله گالوانیزه گرم و لوله گالوانیزه سرد در انواع سایز به بازار عرضه می‌شوند.

•لوله برق پی‌وی‌سی

این نوع از جنس پی‌وی‌سی یا در اصطلاح پلاستیک سخت می‌باشد. این لوله به هدف گذر سیم‌های برق روی دیوار مورد کاربرد قرار می‌گیرند. لوله برق پی‌وی‌سی دارای انعطاف بسیار بالایی است که می‌توان آن را به هر شکل که بخواهیم خم کنیم. در حقیقت حالت فنری دارد و به هیچ عنوان ترک نمی‌خورد یا شکسته نمی‌شود. این لوله‌های به لوله پلیکا نیز مشهور هستند.

•لوله برق پلی اتیلن

این وسیله یکی از پرکاربردترین لوله پلیمری در برق‌کشی ساختمان است. جنس این محصول از پلاستیک نرم بوده و به دلیل وزن کم و راه‌اندازی آسان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این لوله برق در سایزهای گوناگون و حجم‌های مختلف برای نگهداری سیم‌های برق به بازار ارائه می‌شوند. مقاومت و دوام آن‌ها در مقابل کشسانی بسیار آن خیلی زیاد است.

•لوله برق پلی آمید

از دیگر انواع لوله برق می‌توان به پلی آمید اشاره نمود. این لوله در آپارتمان‌های سبک مناسب است. در حال حاضر تقریباً 65 ٪ لوله‌های ساختمان از این محصول می‌باشند زیرا این مصالح وزن کمی دارند و هیچ‌گونه بار زائدی بر روی ساختمان ایجاد نمی‌کند. پلی آمید از جنس پلاستیک و یک گونه پلیمر مهندسی می‌باشد. لوله‌هایی که به این شکل تولید می‌شوند استقامت بالایی در مقابل سایش دارند و به دلیل کشسانی بالا در خم‌شدگی به هیچ عنوان ترک نمی‌خورند. این وسیله به شکل شاخه ای و کلافی و در انواع بدون خط، خط دار، دو جداره در بازار وجود دارند. این لوله‌ها در مقابل ضربه دچار صدمه نمی‌شود.

مزایای استفاده از لوله برق

آشنایی با کاربردهای عمده لوله برق

لوله برق مزایای بسیاری دارند و در ساخت و سازها به کار گرفته می‌شوند که در اینجا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

•در مقابل فرسایش و زنگ‌زدگی بادوام هستند و به هیچ عنوان نمناکی را جذب نمی‌کند و به همین علت است که از آن در مکان‌های باز استفاده می‌کنند.

•کم وزن بودن و جابه‌جایی راحت برای انتقال نمودن آن به قسمت‌های گوناگون ساختمان

•استقامت زیاد آن در مقابل جریان‌های الکتریکی و رسانا بودن

•لوله برق در مقابل اصطکاک، فرسایش و همچنین در مجاورت با مواد شیمایی از قبیل روغن، اسیدها، الکل و باکتری‌ها تداوم بسیار بالایی دارد.

•پایین آمدن هزینه‌های راه‌اندازی و سیم‌کشی ساختمان

•لوله برق در سایزها و ابعاد گوناگون و همچنین ضخامت مطلوب می‌تواند به‌آسانی در درون مجراها، سقف و حتی کف ساختمان تعبیه شوند.

•یکی از مهم‌ترین مزایای لوله برق قیمت مقرون به صرفه آن است که سبب پایین آمدن هزینه‌های اضافی می‌شود.

•این نوع محصول در ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و. همه ساخت‌وسازهایی که کابل برق و رسانای الکتریکی به کار می‌برند مورداستفاده قرار می‌گیرد.

•این لوله برای پوشش رسانای برق که از داخل آن رد شده برای خودداری از آسیب دیدن رسانای برق یا کابل و حفظ جان اشخاص در مقابل برخورد ناخواسته با کابل برق و رساناها استفاده می‌شود.

ویژگی‌های لوله برق

لوله برق دارای خصوصیات منحصربه‌فرد و مطلوبی است که باعث شده به‌کارگیری آن‌ها در صنایع و حیطه‌های وابسته روزبه‌روز در حال افزایش باشد. مقدار استقامت بالای این لوله در مقابل آسیب و شکنندگی سبب می‌شود که بتوان از آن در وضعیت پرفشار و در قرابت و مجاورت شیوه‌های پیچیده و دشوار استفاده نمود. از مهم‌ترین ویژگی لوله برق می‌توان به وزن سبک آن اشاره نمود زیرا که این میزان وزن تأثیر به سزایی در جابه‌جایی، کاربردی آسان و پایین آمدن هزینه‌ها می‌شود. وزن این محصول به علت قطر کم آن می‌باشد. بخش درونی و بیرونی این وسیله در مقابل انواع مواد شیمیایی پایدار بوده و احتیاجی به هیچ‌گونه محافظ ندارد. این محصول نسوز و برای لوله‌کشی برق در ساختمان کاربرد دارد و کاملاً مورد اعتماد است.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.