لوله برق يكي از تجهيزات مورد استفاده در صنعت برق ساختمان می‌باشد. اين وسيله به منظور محافظت از کابل‌های برق در طول مسير سیم‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های برق و رشته‌های سيمي كه از اين لوله‌ها رد می‌شوند رسانا می‌باشند، به منظور كاهش خطرات و قبل از ايجاد حوادث جبران‌ناپذیر از اين لوله برق‌ها استفاده می‌شوند. ضمناً علاوه بر نگهداري و مراقبت از سیم‌ها، امنيت ساختمان را تأمين می‌کند. همچنين به سيستم سیم‌کشی نظم و ترتيب خاصي می‌دهد. يكي از مهم‌ترین کاربردهای اين لوله برق می‌توان اشاره كرد به عبور و پوشش سیم‌هاي برق، کابل‌های مخابراتي، کابل‌های دوربين مداربسته و فيبر نوري استفاده می‌شود.

همه مردم در طول شب و روز با آنچه برق مربوط می‌باشد سروکار دارند. اينكه بتوانيم لامپي يا تلويزيوني را روشن و خاموش بكنيم به پروژه‌ برق ساختمان مربوط می‌باشد. اهميت اين كار زماني معلوم خواهد شد كه اگر ساختماني به سيستم سیم‌کشی برق مجهز نباشد عملاً نمی‌توان استفاده‌ از آن شود. با توجه به اينكه اجرايي شدن تجهيزات برق ساختمان (اداري، مسكوني، تجاري) يك قسمت جدانشدنی از بقیه‌ پروژه هاي ساختمان است، عموماً در هنگام ساخت‌وساز در قسمت‌های سقف، ديوارها و حتي كف از لوله برق براي برق‌کشی استفاده می‌شود. در اين حال می‌توان در محيط ساختمان با خيال راحت حضورداشته باشيم.

بايد توجه كرد كه در اجراي پروژه هاي مربوط به سیم‌کشی ساختمان از استانداردها و نكات ایمني نسبت به هر چيزي ديگري در اولويت قرار داده شود. عدم توجه به نكات ايمني ممكن است سبب به حوادث ناگواري را در پي داشته باشد. به همين دليل بايد اين سیم‌هاي برق در پوشش‌های مناسبي نگهداري شوند تا ساكنين دچار برق گرفتي و يا بروز حادثه‌ای ناگوار نشوند. با سپاس از همراهي شما عزيزان ما را تا آخر مطب همراهي كنيد.

 

علت كشيدن لوله برق بر روي ديوار ساختمان چيست؟

علت كشيدن لوله برق بر روي ساختمان سبب ظرافت و نظم، محافظت از سیم‌ها می‌باشد. همچنين زماني كه لازم و ضروري باشد كه سیم‌ها تعويض شوند با اين كار راحت‌تر انجام می‌شود. ولي در كل هدف اصلي اين كار، تأمين حفاظت و افزايش ايمني می‌باشد. پيمانكاران سعي می‌کنند از تجهيزات و ابزارهاي باکیفیت و مناسبي براي پروژه هاي خود استفاده كنند.

 

انواع لوله برق مورد استفاده در هنگام لوله‌کشی ساختمان

لوله برق خرطومي

لوله برق خرطومي جزء پرمصرف‌ترین نوع لوله‌ها می‌باشد كه براي برق‌کشی در انواع ساخت‌وسازها كاربرد دارد. در اين صنعت انواع استانداردهاي لازم براي توليد اين محصول رعايت می‌شود. به همين دليل اين لوله‌ها داراي كيفيت بسيار بالايي هستند. اين نوع لوله از جنس‌های نسوز، برزيني، PU  و PVC می‌باشد. دربسته‌های 25 و 15 متري در بازار وجود دارند كه متناسب با نياز مصرف‌کننده می‌توان آن را خريداري كرد. اين نوع لوله خرطومي كاملاً عايق می‌باشند. بیش‌ترین كاربرد آن براي توكار در مناطق گرم و خشك، و براي نصب بر دستگاه‌های مانند هود و مكنده استفاده می‌شوند. به‌طورکلی نقش اين نوع لوله‌ها براي انتقال گرد و غبار، گاز، چربی‌ها و… می‌باشد.

يكي از مهم‌ترین مزیت‌های مورد استفاده آن ارزان بودن و انعطاف‌پذیری آن می‌باشد. جنس اين نوع لوله‌ها می‌تواند فلزي يا پلاستيكي باشد. نوع پلاستيكي آن براي برق‌کشی ساختمان‌ها از نوع توكار استفاده می‌شود. نوع دوم لوله خرطومي به صورت روكار كاربرد دارد. بیش‌ترین كاربرد مصرف اين نوع لوله‌ها در آزمایشگاه‌ها، کارخانه‌های تجاري، صنعتي و … می‌باشد. ممكن است هنگام استفاده از اين نوع لوله برق‌هاي ساده در مسيرهاي پیچ‌وخم شكسته شوند، حتي در مقابل آتش و حرارت مقاومت چنداني ندارند. درحالی‌که نوع نسوز آن مقاومت بالايي در برابر حرارت دارند و مانع آسيب ديدن به سیم‌هاي برق می‌شود و كيفيت بالايي دارند.

ولي لوله برق‌هاي از نوع PVC پوشيده شده اند براي محيط هاي بيرون ساختمان مناسب هستند به دليل مقاومت آن‌ها در برابر عوامل محيطي می‌باشد و وزن بسيار كمي را هم دارند.

لوله-پی-وی-سی-16-سه-ستاره-سمنان

لوله برق پلي اتيلن

لوله برق پلي اتيلن كه جنس آن از نوع پلاستيك نرم می‌باشد و داراي وزن بسيار كمي می‌باشد به همين دليل يكي از پرمصرف‌ترین نوع لوله پليمر ها می‌باشد كه توجه برق‌کاران را به خود جلب كرده است. اين نوع لوله برق هم در سایزهای مختلفي در صنعت برق‌کشی توليد می‌شود. به دليل انعطاف‌پذیری بالايي كه دارد از دوام و استحكام زيادي برخوردار است. چون در توليد آن از مواد پليمري مرغوبي استفاده می‌کنند قيمت آن‌ها بيشتر از نمونه‌های PVC می‌باشد. بيشتر براي سقف خانه‌ها استفاده می‌شوند كه در هنگام بتن‌ریزی آسيبي به آن‌ها وارد نشود.

 

لوله برق پي وي سي

جنس اين نوع از لوله برق پي وي سي از پلاستيك بسيار سخت و مقاومي می‌باشد.  بیش‌ترین كاربرد آن بر روي دیوارها می‌باشد. به علت انعطاف‌پذیری زيادي كه دارد می‌توان آن را در مسيرهاي پر پیچ‌وخم عبور داد در حالت كلي می‌توان گفت حالت فنر مانندي دارد كه بدون شكستن و يا ترك خوردن در لوله‌کشی برق ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود. در بازار به نام لوله پليكا شناخته شده اند. همچنين نسبت به لوله‌هاي فلزي گزينه بسيار مناسب‌تری می‌باشند. از مهم‌ترین مزاياي اين نوع لوله‌ها می‌توان مقاومت بالايي در برابر هرگونه ضربه، عدم خراب شدن در مقابل مواد شيميايي، قابليت ضد آتش‌سوزی، عدم زنگ‌زدگی، به‌آسانی نصب شدن و مقاومت در برابر رطوبت و فرسايش را نام برد.

با توجه به اهميت بالاي اين محصولات می‌توانيد با خريد لوله برق مناسب علاوه بر نظم بخشيدن به سيستم سیم‌کشی از آسيب ديدن سیم‌ها و کابل‌های برقي محافظت كنيد. بيشترين مزاياي لوله پي وي سي را برايتان به طور خلاصه در اين مقاله بازگو مي كنيم. در فرآيند و پروژه هاي مختلف از اين محصول استفاده مي شود. نسبت به لوله هاي مس يا برنج جديد تر مي باشد. يكي از بادوام ترين و مطمئن ترن محصولاتي است كه در بازار وجود دارد. به علاوه به دليل ارزان بودن، ايمني بالا، دوام زياد، براي استفاده از توزيع آب( چه در زهكشي يا زباله و دريچه) سيستم فاضلاب و آبياري مشخص شده است. قابل بازيافت بودن اين محصول سبب شده است از محبوبيت بالايي برخوردار شود. همچنين به دليل كربن بسيار پايين آن به عنوان يك محصول پلاستيكي به آساني قابل بازيافت خواهد شد. سطح صاف اين محصول باعث شده است تا هزينه براي پمپاژ و مصرف انرژي را بسيار كاهش بدهد و به دليل اتصالات بدون نشتي آب باعث شده است كه يكي از پركاربردترين و پرمصرف ترين نوع لوله ها در صنعت لوله باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *