آشنایی با انواع لوله برق

لوله-پی-وی-سی-36-سازند-پلیمر-سمنان

لوله برق یکی از تجهیزات مورد استفاده در صنعت برق ساختمان می‌باشد. این وسیله به منظور محافظت از کابل‌های برق در طول مسیر سیم‌کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های برق و رشته‌های سیمی که از این لوله‌ها رد می‌شوند رسانا می‌باشند، به منظور کاهش خطرات و قبل از ایجاد حوادث جبران‌ناپذیر از این لوله برق‌ها استفاده می‌شوند. ضمناً علاوه بر نگهداری و مراقبت از سیم‌ها، امنیت ساختمان را تأمین می‌کند. همچنین به سیستم سیم‌کشی نظم و ترتیب خاصی می‌دهد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این لوله برق می‌توان اشاره کرد به عبور و پوشش سیم‌های برق، کابل‌های مخابراتی، کابل‌های دوربین مداربسته و فیبر نوری استفاده می‌شود.

همه مردم در طول شب و روز با آنچه برق مربوط می‌باشد سروکار دارند. اینکه بتوانیم لامپی یا تلویزیونی را روشن و خاموش بکنیم به پروژه‌ برق ساختمان مربوط می‌باشد. اهمیت این کار زمانی معلوم خواهد شد که اگر ساختمانی به سیستم سیم‌کشی برق مجهز نباشد عملاً نمی‌توان استفاده‌ از آن شود. با توجه به اینکه اجرایی شدن تجهیزات برق ساختمان (اداری، مسکونی، تجاری) یک قسمت جدانشدنی از بقیه‌ پروژه های ساختمان است، عموماً در هنگام ساخت‌وساز در قسمت‌های سقف، دیوارها و حتی کف از لوله برق برای برق‌کشی استفاده می‌شود. در این حال می‌توان در محیط ساختمان با خیال راحت حضورداشته باشیم.

باید توجه کرد که در اجرای پروژه های مربوط به سیم‌کشی ساختمان از استانداردها و نکات ایمنی نسبت به هر چیزی دیگری در اولویت قرار داده شود. عدم توجه به نکات ایمنی ممکن است سبب به حوادث ناگواری را در پی داشته باشد. به همین دلیل باید این سیم‌های برق در پوشش‌های مناسبی نگهداری شوند تا ساکنین دچار برق گرفتی و یا بروز حادثه‌ای ناگوار نشوند. با سپاس از همراهی شما عزیزان ما را تا آخر مطب همراهی کنید.

 

علت کشیدن لوله برق بر روی دیوار ساختمان چیست؟

علت کشیدن لوله برق بر روی ساختمان سبب ظرافت و نظم، محافظت از سیم‌ها می‌باشد. همچنین زمانی که لازم و ضروری باشد که سیم‌ها تعویض شوند با این کار راحت‌تر انجام می‌شود. ولی در کل هدف اصلی این کار، تأمین حفاظت و افزایش ایمنی می‌باشد. پیمانکاران سعی می‌کنند از تجهیزات و ابزارهای باکیفیت و مناسبی برای پروژه های خود استفاده کنند.

 

انواع لوله برق مورد استفاده در هنگام لوله‌کشی ساختمان

لوله برق خرطومی

لوله برق خرطومی جزء پرمصرف‌ترین نوع لوله‌ها می‌باشد که برای برق‌کشی در انواع ساخت‌وسازها کاربرد دارد. در این صنعت انواع استانداردهای لازم برای تولید این محصول رعایت می‌شود. به همین دلیل این لوله‌ها دارای کیفیت بسیار بالایی هستند. این نوع لوله از جنس‌های نسوز، برزینی، PU  و PVC می‌باشد. دربسته‌های 25 و 15 متری در بازار وجود دارند که متناسب با نیاز مصرف‌کننده می‌توان آن را خریداری کرد. این نوع لوله خرطومی کاملاً عایق می‌باشند. بیش‌ترین کاربرد آن برای توکار در مناطق گرم و خشک، و برای نصب بر دستگاه‌های مانند هود و مکنده استفاده می‌شوند. به‌طورکلی نقش این نوع لوله‌ها برای انتقال گرد و غبار، گاز، چربی‌ها و… می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های مورد استفاده آن ارزان بودن و انعطاف‌پذیری آن می‌باشد. جنس این نوع لوله‌ها می‌تواند فلزی یا پلاستیکی باشد. نوع پلاستیکی آن برای برق‌کشی ساختمان‌ها از نوع توکار استفاده می‌شود. نوع دوم لوله خرطومی به صورت روکار کاربرد دارد. بیش‌ترین کاربرد مصرف این نوع لوله‌ها در آزمایشگاه‌ها، کارخانه‌های تجاری، صنعتی و … می‌باشد. ممکن است هنگام استفاده از این نوع لوله برق‌های ساده در مسیرهای پیچ‌وخم شکسته شوند، حتی در مقابل آتش و حرارت مقاومت چندانی ندارند. درحالی‌که نوع نسوز آن مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و مانع آسیب دیدن به سیم‌های برق می‌شود و کیفیت بالایی دارند.

ولی لوله برق‌های از نوع PVC پوشیده شده اند برای محیط های بیرون ساختمان مناسب هستند به دلیل مقاومت آن‌ها در برابر عوامل محیطی می‌باشد و وزن بسیار کمی را هم دارند.

لوله-پی-وی-سی-16-سه-ستاره-سمنان

لوله برق پلی اتیلن

لوله برق پلی اتیلن که جنس آن از نوع پلاستیک نرم می‌باشد و دارای وزن بسیار کمی می‌باشد به همین دلیل یکی از پرمصرف‌ترین نوع لوله پلیمر ها می‌باشد که توجه برق‌کاران را به خود جلب کرده است. این نوع لوله برق هم در سایزهای مختلفی در صنعت برق‌کشی تولید می‌شود. به دلیل انعطاف‌پذیری بالایی که دارد از دوام و استحکام زیادی برخوردار است. چون در تولید آن از مواد پلیمری مرغوبی استفاده می‌کنند قیمت آن‌ها بیشتر از نمونه‌های PVC می‌باشد. بیشتر برای سقف خانه‌ها استفاده می‌شوند که در هنگام بتن‌ریزی آسیبی به آن‌ها وارد نشود.

 

لوله برق پی وی سی

جنس این نوع از لوله برق پی وی سی از پلاستیک بسیار سخت و مقاومی می‌باشد.  بیش‌ترین کاربرد آن بر روی دیوارها می‌باشد. به علت انعطاف‌پذیری زیادی که دارد می‌توان آن را در مسیرهای پر پیچ‌وخم عبور داد در حالت کلی می‌توان گفت حالت فنر مانندی دارد که بدون شکستن و یا ترک خوردن در لوله‌کشی برق ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود. در بازار به نام لوله پلیکا شناخته شده اند. همچنین نسبت به لوله‌های فلزی گزینه بسیار مناسب‌تری می‌باشند. از مهم‌ترین مزایای این نوع لوله‌ها می‌توان مقاومت بالایی در برابر هرگونه ضربه، عدم خراب شدن در مقابل مواد شیمیایی، قابلیت ضد آتش‌سوزی، عدم زنگ‌زدگی، به‌آسانی نصب شدن و مقاومت در برابر رطوبت و فرسایش را نام برد.

با توجه به اهمیت بالای این محصولات می‌توانید با خرید لوله برق مناسب علاوه بر نظم بخشیدن به سیستم سیم‌کشی از آسیب دیدن سیم‌ها و کابل‌های برقی محافظت کنید. بیشترین مزایای لوله پی وی سی را برایتان به طور خلاصه در این مقاله بازگو می کنیم. در فرآیند و پروژه های مختلف از این محصول استفاده می شود. نسبت به لوله های مس یا برنج جدید تر می باشد. یکی از بادوام ترین و مطمئن ترن محصولاتی است که در بازار وجود دارد. به علاوه به دلیل ارزان بودن، ایمنی بالا، دوام زیاد، برای استفاده از توزیع آب( چه در زهکشی یا زباله و دریچه) سیستم فاضلاب و آبیاری مشخص شده است. قابل بازیافت بودن این محصول سبب شده است از محبوبیت بالایی برخوردار شود. همچنین به دلیل کربن بسیار پایین آن به عنوان یک محصول پلاستیکی به آسانی قابل بازیافت خواهد شد. سطح صاف این محصول باعث شده است تا هزینه برای پمپاژ و مصرف انرژی را بسیار کاهش بدهد و به دلیل اتصالات بدون نشتی آب باعث شده است که یکی از پرکاربردترین و پرمصرف ترین نوع لوله ها در صنعت لوله باشد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.