فواید روشنایی دیواری و انواع چراغ‌های روشنایی

فواید روشنایی دیواری و انواع چراغ‌های روشنایی

روشنایی دیواری بخش مهمی از نورپردازی داخلی است. اگرچه روشنایی دیواری برای محوطه‌های باز مانند دیوارهای ساختمان، کناره‌های باغ و مواردی از این قبیل نیز استفاده می‌شود اما استفاده از روشنایی دیواری اغلب برای اماکن داخلی عمومیت دارد. نورپردازی با استفاده از محصولات روشنایی مرتبط با ایجاد روشنایی دیواری، کاری خلاقانه و مدرن است که در گذشته آنچنان مرسوم نبوده و اغلب به عنوان نورهای تاکیدی در گالری‌های هنری و یا موزه‌ها استفاده می‌شد. اما امروزه روشنایی دیواری در طراحی داخلی نقش ویژه‌ای دارد، به طوری‌که باعث زیبا سازی فضا از طریق انتشار نورهای فانتزی می‌شود. روشنایی دیواری معمولا به عنوان نورهای فرعی شناخته شده‌اند که با نور اصلی ترکیب شده و جلوه رمانتیک و آرامش بخشی را در محیط ایجاد می‌نماید. استفاده از انواع چراغ‌های روشنایی برای ایجاد طراحی روشنایی داخلی بسیار موثر است. در ادامه به شرح بیشتری درباره فواید، کاربرد، مزایا و ویژگی‌های روشنایی دیواری اشاره می‌کنیم؛

 

 

 

کاربردهای روشنایی دیواری

از روشنایی دیواری در تمامی اماکن اعم از اماکن اداری، تجاری، مسکونی، خدماتی، کلینیک‌ها، موسسات، شرکت‌ها می‌توان استفاده نمود که بستگی به نوع طراحی داخلی، نوع معماری محیط، نوع کاربرد محیط و سلیقه طراح دارد. در نتیجه نمی‌توان تنها یک محیط مشخص را برای ایجاد روشنایی دیواری اختصاص داد. علاوه بر آن اگر چنانچه تمایل به ایجاد روشنایی دیواری روی نمای ساختمان را دارید، بایستی از محصولات روشنایی مختص به آن استفاده نمایید. ایجاد روشنایی دیواری روی نمای ساختمان‌ها نیز علاوه بر تامین روشنایی محیط، به آن زیبایی و حس مدرنیته می‌بخشد. کاربرد روشنایی دیواری را می‌توان علاوه بر اماکن داخلی در اماکن بیرونی مانند محوطه‌های بیرونی، حیاط‌ها، باغ‌ها و مانند اینها نیز مشاهده کرد. لوازم و چراغ‌های روشنایی دیواری در برابر انتشار نور مناسب و کافی، انرژی کمتری مصرف می‌کنند، در نتیجه از نظر هزینه برق بسیار مقرون به صرفه می‌باشند.

انواع چراغ روشنایی دیواری عبارتند از؛

  • چراغ حیاطی

  • چراغ دکوراتیو

  • چراغ کلاسیک

  • چراغ چوبی و مدرن

  • چراغ خطی

 

چراغ دیواری حیاطی

از جمله محصولات روشنایی می‌توان به چراغ‌های روشنایی دیواری اشاره کرد. چراغ‌های دیواری حیاطی معمولا برای محوطه‌های باز، ورودیه ساختمان‌ها و زیباسازی نماهایی مانند باغ، بوستان، فضای سبز و مواردی از این قبیل به کار می‌رود.

 

 

 

چراغ دیکوراتیو

چراغ‌های روشنایی دکوراتیو و یا تزیینی معمولا در طراحی‌های داخلی کاربرد دارند که از انواع آن می‌توان به چراغ‌های توکار هالوژنی اشاره کرد. امروزه کمتر خانه‌ای را می بینید که فاقد چراغ های دکوراتیو توکار باشد. نوردهی این چراغ‌ها بیشتر تاکیدی و یا موضعی بوده که در کنار نور اصلی، حس دلپذیر و گرمی را در محیط به وجود می‌آورد. گفتنی است که از چراغ‌های دکوراتیو می‌توان برای روشنایی بخش‌هایی از اتاق خواب، آشپزخانه، اتاق مطالعه، اتاق کار، راهرو، لابی و مواردی از این قبیل بهره برد.

چراغ کلاسیک

روشنایی دیواری را با انواع محصولات روشنایی متنوع و مدرن می توان ایجاد کرد. اما انتخاب لوازم روشنایی بهینه و مرغوب بایستی متناسب با نوع فضا و محیط باشد. چراغ‌های روشنایی کلاسیک در انواع مختلف اعم از چراغ‌های ریسه‌ای، چراغ‌های ریلی، چراغ‌های چند شعله و یا چراغ‌های فانتزی تولید و عرضه می‌شوند.

چراغ چوبی و مدرن

از دیگر چراغ‌های روشنایی و لوازم روشنایی می توان به چراغ‌های چوبی اشاره کرد که ماهیتی مدرن داشته و برای روشنایی دیواری به وفور استفاده می‌شود. البته بهره‌مندی از چراغ های چوبی و نصب آن کاملا سلیقه‌ای بوده و بایستی با سایر دکوراسیون و عناصر داخلی محیط سازگار و هماهنگ باشد.

چراغ خطی

از دیگر انواع روشنایی دیواری می‌توان به چراع خطی اشاره کرد. چراغ‌های خطی با ایجاد نوری شبیه به خطوط و نوارهای نورانی بر دیوارها، نمای بسیار زیبا و فانتزی را در فضا ایجاد می‌کنند. چراغ‌های خطی به صورت ردیف در داخل دیوار و یا سقف نصب شده و باعث روشنایی دیواری می‌شوند. امروزه بهره‌مندی از این نوع نورپردازی که بر دیوارها و یا سقف می‌توان نوارهای نورانی ایجاد کرد، بسیار باب شده و مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

 

 

 

ارتباط روشنایی دیواری با نوع معماری

به طور کلی چگونگی نورپردازی با نوع معماری ساختمان ارتباط مستقیم دارد. در واقع معماری بدون تعیین جایگاه نصب تجهیزات روشنایی، سیم کشی داخلی و به کار بردن لوازم برقی ساختمان امکان‌پذیر نیست. در گذشته سیم کشی برق داخل ساختمان‌ها در قیاس به اکنون بسیار ساده تر بوده و آنقدرها ارزشی به سیستم‌های روشنایی داخل محیط داده نمی‌شد. اما امروزه با پیشرفت روز افزون صنعت روشنایی و تولید و فروش تجهیزات روشنایی، ما به انواع گوناگون محصولات روشنایی، لامپ‌های روشنایی، چراغ های روشنایی، لوازم روشنایی و موارد مشابه آن روبرو هستیم. پیرو این موضوع خلاقیت و هنر نورپردازی نیز جای خود را در این عرصه پیدا کرده و تنوع خارق العاده ای را در صنعت نور و روشنایی ایجاد کرده است.

 

فواید استفاده از چراغ‌های روشنایی و روشنایی دیواری

روشنایی با استفاده از چراغ‌های توکار، روکار، چراغ های ریسه ای، چراغ های ریلی و سایر انواع چراغ‌های روشنایی علاوه بر صرفه‌جویی در فضای محیط، در طراحی نورپردازی و روشنایی محیط نقش بسزایی دارد. ایجاد نورهای فرعی، موضعی و تاکیدی سبب حس زیبایی شناختی بیشتر محیط می‌شود. در واقع روشنایی دیواری، نوعی از نورپردازی مدرن است که با وجود آن، سیستم روشنایی سنتی را از میان می‌برد. در گذشته تنها استفاده از یک منبع نوری به عنوان روشنایی محیط ضروری بود اما امروزه نور و روشنایی نقش فراتر از تامین روشنایی را به عهده دارد. بهره‌مندی از انواع محصولات روشنایی این امکان را در اختیار طراحان داخلی قرار می‌دهد تا بتوانند از نهایت خلاقیت خود در طراحی داخلی استفاده نمایند.

 

 

 

مزایای استفاده از روشنایی دیواری عبارتند از؛

یک) تاثیر فوق العاده در نورپردازی مدرن

دو) ایجاد ایده‌های خلاقانه نورپردازی با استفاده از انواع چراغ‌های روشنایی دیواری

سه) نوردهی شیک، مجلل و فانتزی در محیط

چهار) مناسب برای تمامی محیط‌ها

پنج) مناسب برای روشنایی طراحی داخلی و روشنایی طراحی بیرونی مانند محوطه‌ها، حیاط، باغ

شش) عدم تولید گرما در محیط

هفت) نوردهی مناسب در انواع نور خطی، نور مخفی، نوردهی سقفی

هشت) طول ماندگاری بسیار بالا

نه) قیمت مقرون به صرفه

ده) مصرف انرژی کمتر در قیاس با سایر لوازم روشنایی

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.