لوله برق نسوز از مهم‌ترین تجهيزات مورداستفاده در صنعت برق ساختمان (اداری، صنعتي و تجاري) می‌باشد. لوله برق به عنوان محافظي براي رساناهاي الكتريكي استفاده می‌شود. علاوه بر حفاظت از رساناي الكتريكي سبب حفظ ايمني و جلوگيري از آسیب‌های مانند برق‌گرفتگی می‌شود. براي عبور و پوشش سیم‌های برق، کابل‌های مخابراتي، کابل‌های دوربين مداربسته و… استفاده می‌شود. براي تهيه لوله برق بايد مطابق با استانداردهاي جهاني 423IEC، A423IEC، 1- 614IEC  و 1-2-614IEC و يا جديدترين اصلاحیه‌ استاندارد ملي به شماره 294 توليد شود. در صنعت ساختمان‌سازی همين مسئله كفايت می‌کند كه يكي از مهم‌ترین موارد تأثير گزار در تأييد و يا عدم‌تأیید ايمني ساختمان‌ها می‌باشد.

همچنین لوله برق نسوز به عنوان يك پوشش روي سيستم الكتريكي ساختمان مهم و ضروري می‌باشد. لوله‌های برق و لوازم مربوط به آن براي حفاظت هادی‌ عايق دار مثل سيم و كابل در تأسيسات الكتريكي ساختمان‌ها به‌کاربرده می‌شوند. لوله‌های برق با توجه به جنس، روش اتصال، ویژگی‌های الكتريكي و مكانيكي، قابليت انعطاف‌پذیری، مقاومت در برابر آتش و ساير عوامل ديگر طبقه‌بندی خواهند شد. انواع لوله‌های برقي به صورت توكار يا روكار استفاده می‌شوند.

 

ویژگی های لوله برق نسوز

لوله برق نسوز يكي از مقاوم‌ترین انواع لوله‌ها می‌باشد كه در مقابل حرارت، مواد شيميايي، الكتريسيته و بسياري از ضربه‌های فيزيكي مقاومت بالايي دارد. نسبت به ساير محصولات ديگر قابليت و ویژگی‌های دارند كه سبب شده استفاده از آن روز به روز در حال افزايش باشد. و به راحتي توانسته اعتماد بسيار بالايي را به خود در صنعت لوله جذب كند. استفاده از اين محصول به علت مقاومت بالايي كه در برابر حرارت دارد در صورت هرگونه آتش‌سوزی كه باعث سوختن و از بين رفتن مواد و مصالح ساختماني می‌شود سلامت و ايمني سيستم برق‌رسانی ساختمان را تضمين می‌کند. به همين دليل از آسيب بيش از حد آن جلوگيري خواهد كرد.

 

موارد استفاده از لوله برق نسوز

بيشتر موارد از لوله برق نسوز براي مصرف صنعتي استفاده می‌شود. در مورد موادي مانند نفت، الكل، روغن و … در صورت آتش گرفتن به‌هیچ‌عنوان نمی‌سوزد. مهم‌ترین مواد مورداستفاده در اين محصول اكسيد آلومينيوم، سيليكون و منيزيم می‌باشد. همچنين گاهي اوقات در بعضي از محصولات ديگر مقداري آهك و خاك رس استفاده می‌شود. بعض اوقات هم از زيركونيا (در دماهاي بالا) و گرافيك استفاده می‌شود اولين شرط آن بايد مستقيم در معرض اكسيژن نباشد چون احتمال بالايي دارد اكسيده شود. بعضي از مواد نسوز می‌توانند دماهاي 4000 درجه سانتي گراد را هم تحمل كنند. دو نوع آن به نام‌های PVC  و  UPVC می‌توان نام برد. ازجمله مواردي هستند كه براي ساخت انواع اين نوع لوله‌ها  بكار گرفته می‌شوند. به دليل خواص بی‌نظیری كه در اين مواد وجود دارد براي توليد انواع محصولات ضد آتش و نسوز بكار گرفته می‌شوند. لوله‌هایي با ابعاد و اندازه‌های مختلف و متناسب با نياز مشتري در بازار وجود دارند.

 

لوله برق نسوز پی‌وی‌سی

جنس لوله برق نسوز پی‌وی‌سی از پلاستيك سخت می‌باشد. بیش‌ترین كاربرد آن براي قسمت‌های كف و دیواره‌های ساختمان به عنوان محافظ سیم‌های برق، در صنايع كشاورزي، مراكز نقل و انتقال آب و فاضلاب و در كارخانجات براي انتقال مواد شيميايي (اسيد و باز) از اين نوع محصول بيشتر استفاده می‌شود.

لوله پی‌وی‌سی داراي سه نوع فشار ضعيف، فشار نيمه ضعيف و فشارقوی تقسيم می‌شود ناگفته نماند كه از نوع قوي آن براي لوله برق استفاده می‌شود. از اين نوع محصول به دليل جنس پليمري بسيار مرغوب خود به‌نوعی لوله نسوز به‌حساب می‌آیند.

معرفی کامل لوله برق نسوز-2

مزاياي لوله برق نسوز پی‌وی‌سی

بیش‌ترین مزاياي لوله برق نسوز پی‌وی‌سی، در سازه‌های بسيار سبك كاربرد فراواني دارند.

در برابر زنگ‌زدگی و خوردگي مقاومت زيادي دارند می‌توان آن‌ها را در فضاي باز نگه داشت به دليل عدم جذب رطوبت.

می‌توان به راحتي آن را به بخش‌های ديگري منتقل كرد چون وزن كمي دارند.

به دليل عايق بودن مقاومت بالايي در برابر جریان‌های الكتريكي دارد.

در مقابل مواد شيميايي (روغن، اسيد، باز، باكتري، الكل و…) و سايش و زنگ‌زدگی مقاومت بالايي دارند.

ارزان بودن هزینه‌ نصب آن.

به دليل اندازه، ابعاد و قطر متناسب به راحتي می‌توان آن را در داخل کانال‌ها، سقف و … قرار بگيرند.

قيمت مناسب اين محصول باکیفیت سبب شده يكي از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصربه‌فرد به‌حساب بيايد.

 

معايب لوله برق نسوز پی‌وی‌سی

مهم‌ترین معايب لوله برق نسوز پی‌وی‌سی می‌توان گفت: در برابر گرما، سرما و انواع ضربه‌های فيزيكي مقاومت چنداني ندارند.

قابليت شكنندگي دارند

 

قيمت لوله برق نسوز

قيمت لوله برق نسوز بستگي به عوامل زيادي دارد از مهم‌ترین موارد می‌توان به نوع آن، برند كارخانه و سايز لوله اشاره كرد. براي تهيه انواع لوله‌های برق در سايز، جنس و برندهای مختلف می‌توان به فروشگاه‌های عرضه‌ اين محصول مراجعه كرد.

در گذشته سيم برق سازه‌ها و تأسيسات ساختماني را بدون پوشش و محافظي عبور می‌دادند كه معایب‌ زيادي  داشت. در اينجا به چند مورد از اين موارد اشاره می‌کنیم:

  1. عدم تعويض و تقويت کابل‌ها يا سیم‌های برق
  2. تماس انسان با كابل يا سيم
  3. اتصال به بدنه ساختمان و انتقال برق به همه‌ قسمت‌ها
  4. ولتاژ برق را پايين آوردن
  5. در اثر اتصال برق منجر به آتش‌سوزی می‌شد

بعد از گذشت زمان و با اختراع لوله برق به سرعت در صنعت انتقال برق كاربرد بالايي پيدا كرد. از فنر به عنوان رد كردن كابل و سيم برق براي اتصالات انواع لوله برق كه در قسمت‌های دیواره‌ها، كف و يا سقف ساختمان قرار می‌گیرند استفاده می‌شود. لوله برق به شکل‌های گوناگوني در بازار وجود دارد.

 

لوله پی‌وی‌سی، لوله گالوانيزه سرد، لوله گالوانيزه گرم، لوله پلي آميد، لوله پلي اتيلن، لوله خرطومی، لوله خرطومي پلي آميد، لوله پلي آميد پلي اتيلن، لوله خرطومي فلزي می‌توان نام برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *