موارد استفاده از لوله پی وی سی – PVC

موارد استفاده از لوله پی وی سی

لوله پی وی سی یکی از معروف‌ترین و اولین لوله‌ پلیمری می باشد که به طور گسترده از آن استفاده می شود. برای کاربردهای مختلف از آن استفاده می شود. این محصول به سختی صدمه خواهد دید و طول عمر بالایی دارد به راحتی بین همگان به محبوبیت بالایی دست یافت است. امروزه لوله پی وی سی با داشتن خواص فنی و مکانیکی بالا نیازهای اقتصادی و محیطی مناسبی را برای همگان فراهم کرده است. جدیدترین نوع لوله پی وی سی که لوله پلیکا نامیده می شود که از آن برای انتقال آب و فاضلاب در سراسر دنیا استفاده می شود و به آسانی قابل نصب می باشد و نشت آبی هم ندارند.

در ایران نام پلیکا را برای لوله های پی وی سی خاکستری رنگ نامیدند. این محصول در حال حاضر از پرمصرف ترین نوع لوله در ساختمان ها و پروژه های گوناگون می باشد. از این محصول برای انتقال فاضلاب ها بیشتر استفاده می شود. با گسترش تکنولوژی و صنعت پلیمر امروزه  انواع گوناگونی از این لوله پی وی سی تولید و در بازار عرضه می شوند. به دلیل اینکه نصب و سرعت اجرای این محصول با کیفیت بسیار آسان می باشد از آن به عنوان لوله های سایلنت یاد می کنند.

 

بیشترین موارد مورد استفاده از لوله پی وی سی

بیشترین موارد استفاده از لوله پی وی سی برای انتقال فاضلاب ها، کاربردهای صنعتی و شهری، برای شبکه های آب‌رسانی تحت فشار، پوشش یا عایق بندی سیم ها و یا کابل های برق، عایق کابل های مخابراتی، لوله کشی برای انتقال خطوط گاز، تولید ابزارآلات کشاورزی و صنعتی، تولید ابزارآلات پزشکی و …

 

لوله پی وی سی در صنعت برق

یکی از مهم ترین مزیت های این لوله پی وی سی در صنعت برق جهت عبور دادن انواع کابل یا سیم مورد استفاده قرار می گیرد تا خطر برق گرفتگی را از بین ببرد. پوشش یا عایق مناسبی برای برق می باشد. وظیفه‌ این محصول تا از آسیب دیدن افراد در اثر برق گرفتگی با سیم و کابل جلوگیری کند. که در انواع نوع، جنس و کیفیت های مختلف ساخته می شود. بیشتر در ساختمان های تجاری، مسکونی، صنعتی و… به کار گرفته می شوند.

قابل نصب در روی دیوار یا کف ساختمان می باشد تا مسیری منظم و مرتبی را جهت عبور دادن سیم ها و کابل های برق فراهم آورد. جنس این نوع لوله از پلاستیک سخت و با کیفیت می باشد. که در ساختار اصلی آن از مواد نرم کننده استفاده شده است. در نتیجه در سیستم های برق کشی کاربرد گسترده ای دارند. همچنین به دلیل بدنه‌ عایق و با دوامی که دارد غیرقابل اشتعال می باشد. از طریق چسب به راحتی می توانند به هم وصل شوند. در سال های اخیر به راحتی توانسته اند تا جای مصالح ساختمانی قدیمی را بگیرند.

یکی از عوامل مهمی که این نوع محصول را در رتبه اول قرار می دهد نصب سریع و آسان آن با چسب می باشد. وزن بسیار کمی نسبت به لوله های فلزی و فولادی دارد. و دارای دو نوع مدل به نام نسوز یا نشکن می باشد. از نظر قیمت و کیفیت با هم تفاوت دارند. به دلیل انعطاف پذیری بالا که دارند تحت فشار یا بار فراوان تغییر شکل نمی دهند بنابراین از این لوله پی وی سی برای عبور سیم یا کابل ها در داخل آن استفاده می شود. ماده‌ اصلی آن از پلی وینیل کلراید (پلاستیک) می باشد. در چند رنگ متنوع روشن طوسی، سفید، آبی آسمانی و… تولید می شوند. یکی از پرفروش ترین لوله ها در صنعت برق می باشد.

موارد استفاده از لوله پی وی سی-2

قیمت لوله پی وی سی

به دلیل وزن پایین و حجم بالایی که دارد قیمت لوله پی وی سی بسیار مقرون به صرفه تر و ارزان تر نسبت به بقیه محصول ها می باشد. به همین دلیل شبکه های برقی بیشتر از این نوع محصول استفاده می کنند.

 

لوله پی وی سی در صنعت ساخت و ساز

لوله پی وی سی در صنعت ساخت و ساز بسیار کاربر وسیعی دارد. به راحتی می توان گفت بیش از نیمی از تولید آن به عنوان لوله کشی برای انتقال آب و فاضلاب را شامل می شود. با توجه به تولید، کیفیت و قیمت آن این لوله ها یکی از مهم ترین موارد در تولید صنعت ساختمان سازی می باشد. در سال 1930 به طور صنعتی تولید شدند. در صنایعی مانند لوله کشی خطوط گاز، خطوط انتقال آب آشامیدنی، ابزار آلات کشاورزی و صنعتی، ابزارآلات پزشکی، معدن و … به کار برده می شوند. برای این صنعت لوله ای با طول زیاد، قطر زیاد، و سفت محکم به کار گرفته می شود.  مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و خوردگی و ضربات سنگین دارد. سطح داخلی و بیرونی این محصول صاف می باشد و هزینه های مربوط و پمپاژ انرژی را به طور چشمگیری کاهش می دهد.

 

فرآیند ساخت لوله پی وی سی

بالاترین مقدار تولید دستگاه تولید لوله پی وی سی می باشد. فرآیند ساخت لوله پی وی سی این‌گونه می باشد که مخلوط های خشک پی وی سی به پردازنده اجازه می دهند تا از فرمولاسیون ترکیبی خود استفاده بهینه بکنند. به طور گسترده در صنعت لوله کشی ساختمان وجود دارد پلی وینیل کلراید به طور وسیعی به کار برده می شود. با توجه به اینکه ذوب این نوع لوله ها دشوار می باشد به هر مقدار از مواد بهتری در تولید این صنعت استفاده شود و با روش مناسب و بهتری تولید بشود پس از تولید آن می تواند فشار های مختلفی در لوله کشی آب و گاز را تحمل بکند. تقریباً در سال 2007 در آمریکا مرجع استاندارد سازی لوله کشی ساختمان را برای این نوع لوله ها قبول کردند. این استاندارد برای جلوگیری از آسیب های محیطی در تولید این لوله بیان کردند و سبب شد تا تولید کنندگان برخی تغییرات مفیدی را در چرخه‌ تولید خود ایجاد کردند.

 

نکته‌ آخر

برای اندازه گیری این نوع لوله ها باید از قسمت های پایین و توپی در هر یک از اتصالات کنار هم اندازه بگیرید. . برای برش دادن از نشانگر دائمی جهت علامت زدن استفاده کنید.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.