لوله پي وي سي يكي از معروف‌ترین و اولين لوله‌ پليمري مي باشد كه به طور گسترده از آن استفاده مي شود. براي كاربردهاي مختلف از آن استفاده مي شود. اين محصول به سختي صدمه خواهد ديد و طول عمر بالايي دارد به راحتي بين همگان به محبوبيت بالايي دست يافت است. امروزه لوله پي وي سي با داشتن خواص فني و مكانيكي بالا نيازهاي اقتصادي و محيطي مناسبي را براي همگان فراهم كرده است. جديدترين نوع لوله پی وی سی كه لوله پليكا ناميده مي شود كه از آن براي انتقال آب و فاضلاب در سراسر دنيا استفاده مي شود و به آساني قابل نصب مي باشد و نشت آبي هم ندارند.

در ايران نام پليكا را براي لوله هاي پي وي سي خاكستري رنگ ناميدند. اين محصول در حال حاضر از پرمصرف ترين نوع لوله در ساختمان ها و پروژه هاي گوناگون مي باشد. از اين محصول براي انتقال فاضلاب ها بيشتر استفاده مي شود. با گسترش تكنولوژي و صنعت پليمر امروزه  انواع گوناگوني از اين لوله پي وي سي توليد و در بازار عرضه مي شوند. به دليل اينكه نصب و سرعت اجراي اين محصول با كيفيت بسيار آسان مي باشد از آن به عنوان لوله هاي سايلنت ياد مي كنند.

 

بيشترين موارد مورد استفاده از لوله پي وي سی

بيشترين موارد استفاده از لوله پي وي سي براي انتقال فاضلاب ها، كاربردهاي صنعتي و شهري، براي شبكه هاي آب‌رسانی تحت فشار، پوشش يا عايق بندي سيم ها و يا كابل هاي برق، عايق كابل هاي مخابراتي، لوله كشي براي انتقال خطوط گاز، توليد ابزارآلات كشاورزي و صنعتي، توليد ابزارآلات پزشكي و …

 

لوله پي وي سي در صنعت برق

يكي از مهم ترين مزيت هاي اين لوله پي وي سي در صنعت برق جهت عبور دادن انواع كابل يا سيم مورد استفاده قرار مي گيرد تا خطر برق گرفتگي را از بين ببرد. پوشش يا عايق مناسبي براي برق مي باشد. وظیفه‌ اين محصول تا از آسيب ديدن افراد در اثر برق گرفتگي با سيم و كابل جلوگيري كند. كه در انواع نوع، جنس و كيفيت هاي مختلف ساخته مي شود. بيشتر در ساختمان هاي تجاري، مسكوني، صنعتي و… به كار گرفته مي شوند.

قابل نصب در روي ديوار يا كف ساختمان مي باشد تا مسيري منظم و مرتبي را جهت عبور دادن سيم ها و كابل هاي برق فراهم آورد. جنس اين نوع لوله از پلاستيك سخت و با كيفيت مي باشد. كه در ساختار اصلي آن از مواد نرم كننده استفاده شده است. در نتيجه در سيستم هاي برق كشي كاربرد گسترده اي دارند. همچنين به دليل بدنه‌ عايق و با دوامي كه دارد غيرقابل اشتعال مي باشد. از طريق چسب به راحتي مي توانند به هم وصل شوند. در سال هاي اخير به راحتي توانسته اند تا جاي مصالح ساختماني قديمي را بگيرند.

يكي از عوامل مهمي كه اين نوع محصول را در رتبه اول قرار مي دهد نصب سريع و آسان آن با چسب مي باشد. وزن بسيار كمي نسبت به لوله هاي فلزي و فولادي دارد. و داراي دو نوع مدل به نام نسوز يا نشكن مي باشد. از نظر قيمت و كيفيت با هم تفاوت دارند. به دليل انعطاف پذيري بالا كه دارند تحت فشار يا بار فراوان تغيير شكل نمي دهند بنابراين از اين لوله پي وي سي براي عبور سيم يا كابل ها در داخل آن استفاده مي شود. ماده‌ اصلي آن از پلي وينيل كلرايد (پلاستيك) مي باشد. در چند رنگ متنوع روشن طوسي، سفيد، آبي آسماني و… توليد مي شوند. يكي از پرفروش ترين لوله ها در صنعت برق مي باشد.

موارد استفاده از لوله پی وی سی-2

قيمت لوله پي وي سي

به دليل وزن پايين و حجم بالايي كه دارد قيمت لوله پي وي سي بسيار مقرون به صرفه تر و ارزان تر نسبت به بقيه محصول ها مي باشد. به همين دليل شبكه هاي برقي بيشتر از اين نوع محصول استفاده مي كنند.

 

لوله پي وي سي در صنعت ساخت و ساز

لوله پي وي سي در صنعت ساخت و ساز بسيار كاربر وسيعي دارد. به راحتي مي توان گفت بيش از نيمي از توليد آن به عنوان لوله كشي براي انتقال آب و فاضلاب را شامل مي شود. با توجه به توليد، كيفيت و قيمت آن اين لوله ها يكي از مهم ترين موارد در توليد صنعت ساختمان سازي مي باشد. در سال 1930 به طور صنعتي توليد شدند. در صنايعي مانند لوله كشي خطوط گاز، خطوط انتقال آب آشاميدني، ابزار آلات كشاورزي و صنعتي، ابزارآلات پزشكي، معدن و … به كار برده مي شوند. براي اين صنعت لوله اي با طول زياد، قطر زياد، و سفت محكم به كار گرفته مي شود.  مقاومت بالايي در برابر مواد شیمیایی و خوردگي و ضربات سنگين دارد. سطح داخلي و بيروني اين محصول صاف مي باشد و هزينه هاي مربوط و پمپاژ انرژي را به طور چشمگيري كاهش مي دهد.

 

فرآيند ساخت لوله پي وي سي

بالاترين مقدار توليد دستگاه توليد لوله پي وي سي مي باشد. فرآيند ساخت لوله پي وي سي این‌گونه مي باشد كه مخلوط هاي خشك پي وي سي به پردازنده اجازه مي دهند تا از فرمولاسيون تركيبي خود استفاده بهينه بكنند. به طور گسترده در صنعت لوله كشي ساختمان وجود دارد پلي وينيل كلرايد به طور وسيعي به كار برده مي شود. با توجه به اينكه ذوب اين نوع لوله ها دشوار مي باشد به هر مقدار از مواد بهتري در توليد اين صنعت استفاده شود و با روش مناسب و بهتري توليد بشود پس از توليد آن مي تواند فشار هاي مختلفي در لوله كشي آب و گاز را تحمل بكند. تقريباً در سال 2007 در آمريكا مرجع استاندارد سازي لوله كشي ساختمان را براي اين نوع لوله ها قبول كردند. اين استاندارد براي جلوگيري از آسيب هاي محيطي در توليد اين لوله بيان كردند و سبب شد تا توليد كنندگان برخي تغييرات مفيدي را در چرخه‌ توليد خود ايجاد كردند.

 

نکته‌ آخر

براي اندازه گيري اين نوع لوله ها بايد از قسمت هاي پايين و توپي در هر يك از اتصالات كنار هم اندازه بگيريد. . براي برش دادن از نشانگر دائمي جهت علامت زدن استفاده كنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *