نورپردازی داخلی و مشخصه‌های محصولات روشنایی

نورپردازی داخلی و مشخصه‌های محصولات روشنایی

تعدد محصولات روشنایی پیشرفته و نوظهور در صنعت روشنایی سبب شده تا شاهد خلاقیت‌های بی‌شمار نورپردازی در طراحی داخلی باشیم. بهره‌مندی از سیستم‌های هوشمند کنترل و تنظیم روشنایی، استفاده از لامپ‌های روشنایی دیمر، ایجاد انواع نورهای مخفی و خطی تنها بخشی از فرایند توسعه صنعت روشنایی محسوب می‌شوند. از سوی دیگر آنچه که سبب تعیین نوع نوردهی و انتخاب تجهیزات روشنایی مناسب در محیط می‌شود، نوع معماری ساختمان‌ها است که نه تنها تعیین کننده جایگاه هر یک از منابع نوری است، بلکه چگونگی نوردهی و جهت پرتوهای نوری را نیز مشخص می‌کند. در بسیاری از موارد طراحی معماری داخلی همزمان با طراحی روشنایی انجام شده و در برخی دیگر نورپردازی پس از ساخت و ساز اعمال می‌شود که در هر دو مورد می‌توان مناسب و سازگار با کاربرد محیط، روشنایی داخلی را طراحی و برنامه ریزی نمود. برای آشنایی با انواع نورپردازی داخلی، شناخت برخی از محصولات روشنایی، فروش تجهیزات روشنایی، قیمت روشنایی و مواردی از این قبیل در ادامه همراه ما باشید.

 

 

نورپردازی داخلی و مشخصه‌های محصولات روشنایی

 

 

انواع نورپردازی داخلی عبارتند از؛

  • نورپردازی ترکیبی

  • نورپردازی موضعی

  • نورپردازی خطی

  • نورپردازی مخفی

نورپردازی ترکیبی

در این نوع نورپردازی می توان از انواع محصولات روشنایی برای نوردهی عمومی و نوردهی فرعی در محیط بهره‌مند شد. به عبارتی استفاده از منابع اصلی نوری برای تامین نور عمومی نه تنها الزامی بوده بلکه با ترکیب نورهای فرعی، جلوه خاصی به محیط می‌بخشد. برای نمونه اگر چنانچه تنها از یک نوع منبع نوری برای پوشش دهی نور محیط استفاده نمایید، محیط از نظر زیبایی شناسی یکنواخت بوده و جذابیتی برای بیننده به وجود نمی‌آورد. معمولا در گذشته از همین شیوه برای نور محیط استفاده می‌شد. اما امروزه بهره‌مندی از تنها یک نوع منبع نوری از جمله اشتباهات رایج نورپردازی محسوب می‌شود. در نتیجه اغلب سعی می‌شود برای دوری از ایجاد یکنواختی محیط، به همراه نور عمومی، از نورهای فرعی و فانتزی نیز با استفاده از لوازم برقی ساختمانی به وفور مورد استفاده شود.

 

نورپردازی داخلی و مشخصه‌های محصولات روشنایی

 

 

نورپردازی موضعی

نوردهی موضعی یا تاکیدی از جمله نورپردازی‌های مدرنی است که با استفاده از انواع تجهیزات روشنایی، محصولات روشنایی متنوع، چراغ‌های روشنایی مدرن و لوازم برقی ساختمانی در اماکن گوناگون صورت می‌پذیرد. البته توجه به نوع فعالیت کاری محیط از جمله موارد حائز اهمیت برای تعیین نوع نوردهی و یا نوع چراغ‌های روشنایی مورد استفاده است. به مراتب نورپردازی اماکن اداری، خدماتی، درمانی و اجتماعی مستلزم مشاوره با کارشناسان و طراحان روشنایی داخلی است. به دلیل آنکه نورپردازی در اینگونه اماکن به دلیل انجام امور متفرقه کاری و اداری بایستی با دقت و حساسیت بیشتری انجام شود. کاربرد نورپردازی موضعی اغلب برای ایجاد نورهای تزیینی در گالری‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها، لابی، اماکن مسکونی، اماکن تجاری و مانند اینها است.

 

نورپردازی داخلی و مشخصه‌های محصولات روشنایی

 

نورپردازی خطی

نورپردازی خطی از دیگر انواع نوردهی‌های مدرن و نوینی است که کاربرد آن اغلب برای زیباسازی اماکن اداری، خدماتی و تجاری است. معمولا کلینیک‌ها، شرکت‌ها و برخی از موسسه‌ها از این نوع نورپردازی به وفور استفاده می‌کنند. بهره‌مندی از انواع لوازم برقی ساختمانی، تجهیزات روشنایی، چراغ‌های روشنایی و لوازم روشنایی این امکان را در اختیار طراحان قرار می دهد تا بتوانند نوردهی زیبایی را از نظری بصری در محیط ایجاد نمایند.

 

نورپردازی مخفی

از نوردهی مخفی معمولا در اماکن مسکونی استفاده می‌شود. امروزه کمتر خانه ای فاقد نوردهی مخفی است. نور مخفی تاثیرات بسیاری در روحیات افراد باقی می‌گذارد. از جمله مزیت‌های نور مخفی می توان به ایجاد صمیمیت، ایجاد آرامش، افزایش روحیه و همچنین انرژی مثبت در محیط اشاره کرد. ناگفته نماند که ایجاد نور مخفی و بسیاری از انواع نورپردازی تا حد بسیاری نیز به نوع معماری محیط و استفاده از لوازم برقی و لوازم روشنایی مناسب بستگی دارد. در واقع نوع سازه و سیم کشی‌های آن بایستی به گونه‌ای باشد که بتوان به راحتی انواع نوردهی‌های تزیینی را در محیط ایجاد نمود.

ویژگی سیستم‌های کنترل روشنایی

سیستم‌های هوشمند کنترل و تنظیم روشنایی به عنوان مدرن‌ترین محصولات روشنایی و لوازم روشنایی در میان طراحان و مشتریان شناخته شده‌اند. از جمله این نوع سیستم‌های هوشمند می‌توان به لامپ‌های دیمر اشاره کرد. با استفاده از این نوع از محصولات روشنایی می‌توان به راحتی شدت روشنایی محیط را کاهش و یا افزایش داد. علاوه بر آن کنترل این نوع سیستم‌ها از طریق کامپیوتر و یا گوشی‌های همراه از دیگر اختیارات مالکان است که می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری در محیط، به راحتی روشنایی محیط را تغییر داده و از سایر مزیت‌های آن از جمله تغییر طیف نوری محیط، روشن یا خاموش بودن چراغ‌های روشنایی و مواری از این قبیل بهره‌مند شوند.

 

نورپردازی داخلی و مشخصه‌های محصولات روشنایی

 

 

نورپردازی با استفاده از چراغ‌های روشنایی

چراغ‌های روشنایی از دیگر رایج‌ترین محصولات روشنایی هستند که به وفور در اماکن اداری، درمانی، تجاری، خدماتی و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع نورپردازی بدون استفاده از چراغ‌های روشنایی امکان‌پذیر نیست. چراغ های روشنایی در انواع مختلف چراغ‌های روشنایی یک طرفه، چراغ‌های روشنایی دو طرفه و چراغ های دکوراتیو در بازار عرضه و به فروش می رسند که می‌توان بر حسب نوع نیاز مصرفی از انواع آن بهره‌مند شد.  هر یک از انواع لوازم روشنایی دارای ویژگی‌های مختص به خود می‌باشند برای نمونه از چراغ‌های روشنایی یک طرفه برای انتشار نور در یک جهت مشخص استفاده می‌شود. از چراغ‌های دو طرفه برای نوردهی و ایجاد روشنایی در فضاهای داخلی و همچنین فضاهای بیرونی بهره گرفته می‌شود. بدین ترتیب می‌توان با استفاده از لوازم روشنایی دو طرفه، روشنایی را در دو جهت ایجاد کرد. علاوه بر آن از چراغ‌های روشنایی دو طرفه می‌توان در ورودیه‌های ساختمان، معابر، پارکینگ‌ها، فضای سبز، حیاط، فضاهای بیرونی مجتمع‌های مسکونی بهره‌مند شد. چراغ‌های دکوراتیو نیز نوع دیگری از محبوب‌ترین محصولات روشنایی هستند که می توان از نوردهی آن برای ایجاد نورپردازی‌های هدفمند بهره‌مند شد. گفتنی است که استفاده از لوازم روشنایی، تعداد لامپ‌های روشنایی مورد نیاز و سبک نورپردازی کاملا بستگی به فضای محیط، نوع کاربرد و نوع معماری داخلی دارد. در نتیجه توصیه می‌شود برای روشنایی داخلی از کارشناسان و متخصصان این حوزه، مشاوره‌های لازم را دریافت نمایید.

 

نورپردازی داخلی و مشخصه‌های محصولات روشنایی

 

 

فروش تجهیزات روشناییقیمت روشنایی

برای تهیه و خرید انواع محصولات روشنایی توجه به مشخصه‌های مرتبط با هر یک از محصولات مانند جنس محصول، کاربرد، قیمت روشنایی، میزان شدت روشنایی، ضریب بهره‌وری، مصرف انرژی، طول عمر و مواردی از این قبیل حائز اهمیت است.

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.