شناخت نور با انواع محصولات روشنایی

شناخت نور با انواع محصولات روشنایی

نور و روشنایی بخش مهمی از طراحی داخلی را تشکیل می‌دهد. نصب و تهیه محصولات روشنایی، چراغ‌های روشنایی، لوازم روشنایی جانبی و به طور کلی لوازم برقی ساختمانی مستلزم دارا بودن یک سری اطلاعات در زمینه فروش تجهیزات روشنایی است. اینکه در چه محیطی از چه منبع نوری و یا لامپ‌های روشنایی استفاده کنیم و یا تنظیم و میزان شدت روشنایی چقدر باشد به سطح دانش افراد در زمینه نورپردازی و صنعت روشنایی برمی‌گردد. امروزه کسب اطلاعات این چنینی با یک سرچ ساده در اینترنت به راحتی به دست آمده و شما می‌توانید کیفیت، جنس، ماندگاری، ضمانت کالا، مصرف انرژی، خدمات پس از فروش و حتی قیمت روشنایی هر یک از محصولات را با یکدیگر قیاس کرده و از مشخصات هر یک از محصولات روشنایی اطلاعات مفیدی را دریافت نمایید. بایستی متذکر شویم که هر یک از اماکن مسکونی، اداری، تجاری، خدماتی، درمانی و سایر مراکز عمومی دارای روشنایی منحصر به خود بوده و بایستی از محصولات روشنایی کاربردی و سازگار با همان محیط جهت نورپردازی استفاده شود. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با انواع محصولات روشنایی کاربردی، چراغ‌های روشنایی، لوازم روشنایی جانبی، لوازم برقی ساختمانی و سایر محصولات روشنایی آشنا کنیم؛

 

شناخت نور با انواع محصولات روشنایی

 

 

قبل از  آنکه به توضیح انواع چراغ‌های روشنایی بپردازیم، به انواع گوناگون نورپردازی در محیط اشاره می‌کنیم که می‌توان به راحتی با استفاده از تجهیزات روشنایی و انواع لوازم برقی ساختمانی، ایده‌های نورپردازی نوین و مدرن را به اجرا درآورد. انواع نورپردازی به شرح زیر است؛

انواع نورپردازی عبارتند از؛

  • نورپردازی مخفی

  • نورپردازی خطی

  • نورپردازی عمومی

  • نورپردازی موضعی و یا تاکیدی

  • نورپردازی جهت روشنایی دیواری

  • سایر نورپردازی‌های مدرن

 

شناخت نور با انواع محصولات روشنایی

 

 

چگونگی نورپردازی کاربردی و ایجاد نورپردازی هدفمند

همانطور که گفته شد، بایستی مناسب با کاربرد هر محیط نوع نورپردازی مناسبی را مشخص کرده و تجهیزات روشنایی مرتبط با آن را تهیه نماییم. برای نمونه در اغلب اماکن مسکونی و منازل ما شاهد تامین نور عمومی محیط به همراه نورهای مخفی و نورهای تاکیدی هستیم که سبب می‌شود محیط صمیمانه‌تر و گرم‌تر به نظر برسد. همچنین در اغلب اماکن اداری و یا خدماتی به وفور از طیف نوری مهتابی و سفید برای افزایش سطح تمرکز و بهره‌وری کارکنان محیط استفاده می‌شود. علاوه بر آن معمولا هدف از نورپردازی اماکن اداری و خدماتی، پوشش دهی و تامین نور عمومی محیط به صورت یکسان است که با استفاده از لامپ‌های روشنایی که دارای میزان شدت نوری استاندارد هستند، تامین نور اعمال می‌شود. در خصوص اماکن تجاری، بهره‌مندی از تجهیزات روشنایی پیشرفته و مدرن  و ترکیب نورهای عمومی و نورهای فرعی برای جذب مشتریان و متقاضیان در اولویت طراحی روشنایی قرار داده می‌شود. بدین ترتیب هر یک از اماکن گوناگون اعم از سازمان‌ها، ارگان‌ها، رستوران‌ها، هتل‌ها، سالن های ورزشی، سالن‌های کنفرانس، سالن‌های همایش، کتابفروشی‌ها، مراکز خرید، هایپراستارها، اماکن مسکونی، بیمارستان‌ها، شرکت‌ها، کلینیک‌ها و سایر اماکن نه تنها بایستی دارای روشنایی مطلوب و باکیفیتی باشند، بلکه نیازمند نصب و تعبیه تجهیزات روشنایی مختص به خود هستند.

 

انواع تجهیزات روشنایی عبارتند از؛

چراغ‌های روشنایی سقفی

پنل‌های نوری، انواع لوسترها و انواع لامپ‌های روشنایی بخش عمده‌ای از نور محیط را شامل می‌شوند. به عبارتی با استفاده از اینگونه محصولات روشنایی می‌توان بیشترین درصد از روشنایی محیط را فراهم آورد. می‌توان برای ایجاد نورهای فرعی از چراغ‌های توکار هالوژن بهره برد. استفاده از اینگونه لامپ‌های روشنایی در تمامی اماکن به وفور دیده می‌شود اما کاربرد اصلی آن اغلب برای نورپردازی اماکن مسکونی است.

 

شناخت نور با انواع محصولات روشنایی

 

  

چراغ‌های روشنایی ریلی، چراغ‌های تزیینی، روشنایی دیواری

چراغ‌های ریلی و یا چراغ‌های ریسه ای اغلب برای روشنایی دیواری مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا این نوع از محصولات روشنایی را می‌توان در مراکز عمومی مانند مراکز خرید، کتابفروشی‌ها، گالری‌ها، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و حتی در بخش‌هایی از اماکن مسکونی مانند راهروها شاهد بود. روشنایی دیواری نه تنها سبب زیباتر جلوه دادن محیط می‌شود، بلکه باعث ایجاد نورهای فرعی، نورهای موضعی و نورهای تاکیدی در محیط می شود. به نوعی نورپردازی محیط با استفاده از ایجاد روشنایی دیواری تکمیل می‌شود. ناگفته نماند که برای ایجاد نورپردازی تزیینی ما بایستی تمامی پارامترهای محیط از جمله نوع کاربرد محیط، مساحت محیط، تعداد لامپ‌های روشنایی مورد نیاز، نوع نوردهی سقفی و یا دیواری را مشخص نماییم. در اینجا برنامه‌ریزی و مشاوره با طراح داخلی برای ایجاد نورپردازی هدفمند به کمک ما خواهد رسید.

 

شناخت نور با انواع محصولات روشنایی

 

 

چراغ‌های روشنایی رومیزی

چراغ‌های روشنایی رومیزی از جمله محصولات روشنایی محسوب می‌شوند که معمولا در اداره‌ها، کتابخانه‌ها، شرکت‌ها و یا اماکنی که خدمات اداری را شامل می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراغ‌های روشنایی رومیزی سبب نوردهی موضعی در بخش‌هایی از محیط از جمله روشنایی میز کار شده و دقت نظر را افزایش می‌دهد.

 

چراغ‌های روشنایی محوطه‌ای

این نوع از محصولات روشنایی همانطور که از نامش پیداست برای روشنایی و تامین نور در بخش‌های بیرونی مانند حیاط، باغ، روشنایی ظاهری ساختمان‌ها، معابر، ورودیه‌ها، زمین‌های ورزشی و مانند اینها می‌باشد. چراغ‌های محوطه‌ای نه تنها بایستی دارای مشخصه‌های استاندارد نظیر کیفیت، سطح ایمنی، نوردهی مطلوب، کاهش مصرف انرژی، ضریب بهره‌وری بالا و مانند اینها باشد، بلکه به دلیل استفاده در محوطه‌های باز بایستی نسبت به شرایط جوی و موقعیت‌های مختلف آب و هوایی نیز مقاوم باشد و در برابر باد و باران از خود واکنش نشان ندهد.

 

چراغ‌های روشنایی طرح‌دار

با توجه به پیشرفت فناوری در صنعت روشنایی ما به وفور شاهد نورپردازی‌های ویژه با استفاده از چراغ‌های روشنایی مدرن و طرح دار هستیم. در واقع برای جذب مخاطبان، مشتریان و یا متقاضیان، بهره‌مندی از اینگونه تجهیزات پیشرفته به عنوان یکی از رایج‌ترین منابع نوری در اماکن تجاری، اماکن عمومی، هتل‌ها، سالن‌های همایش، تالارها و مانند اینها محسوب می‌شود. بدین ترتیب شکل ظاهری منابع نوری نظیر چلچراغ‌ها تاثیر ویژه‌ای در زیبایی شناسی بصری محیط دارد. تامین نور عمومی محیط با استفاده از منابع نوری پر قدرت و ایجاد روشنایی مطلوب همراه با ترکیب نورهای موضعی و یا تاکیدی جلوه خاصی به محیط بخشیده و روشنایی داخلی را به یکباره دگرگون می‌کند.

 

شناخت نور با انواع محصولات روشنایی

 

 

شناخت مشخصات فنی چراغ‌های روشنایی

از جمله مهمترین مشخصه‌های فنی چراغ های روشنایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  1. میزان ولتاژ چراغ روشنایی

  2. میزان بهره‌وری

  3. میزان انرژی مصرفی

  4. میزن تولید شدت روشنایی

  5. میزان توان الکتریکی چراغ روشنایی

  6. میزان کیفیت و طول عمر

  7. ابعاد و وزن چراغ روشنایی

  8. چگونگی نگهداری، تعویض و تعمیر

  9. گارانتی و ضمانت فروش

  10. نام شرکت سازنده

  11. مدل محصول روشنایی

  12. نوع کاربرد و عملکرد چراغ

  13. و سایر موارد

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.