طراحی و نورپردازی با استفاده از محصولات روشنایی

طراحی و نورپردازی با استفاده از محصولات روشنایی

تنوع در فروش تجهیزات روشنایی، عرضه محصولات روشنایی و لوازم روشنایی سبب شده که در هر زمان با نورپردازی‌های نوین و مدرن ناشی از آن روبرو شویم. استفاده از انواع چراغ‌های روشنایی برای تامین نور عمومی محیط، به کار بردن انواع  لامپ‌ها، سیم کشی‌های داخلی ساختمان، چراغ‌های دکوراتیو و سایر لوازم روشنایی جانبی، سبب افزایش سطح خلاقیت در چگونگی نوردهی محیط می‌شود. امروزه نور تنها نقش روشنایی را نداشته و به عنوان یکی از اصلی‌ترین پارامترهای زیبایی شناسی در طراحی داخلی شناخته شده است که مدیون توسعه صنعت روشنایی و پا به عرصه نهادن انواع تجهیزات روشنایی به طراحی داخلی است. به مراتب هر محیطی نیازمند نورپردازی منحصر به خود می‌باشد. برای نمونه نمی‌توان از ابتدایی‌ترین محصولات روشنایی برای زیباسازی فضای هتل‌ها، تالارها و یا سالن‌های بزرگ بهره گرفت. شکل ظاهری تجهیزات روشنایی علاوه بر کیفیت نوردهی آن به مراتب سبب جذابیت و درخشنده‌تر شدن محیط داخلی می‌شود که نبایستی آن را نادیده گرفت. در ادامه به مشخصه‌های روشنایی مطلوب، شناخت لوازم برقی و نوع نوردهی، قیمت روشنایی و مواردی از این قبیل می‌پردازیم؛

 

طراحی و نورپردازی با استفاده از محصولات روشنایی

 

 

نور و روشنایی مطلوب

برای نورپردازی و ایجاد روشنایی با استفاده از محصولات روشنایی و انواع لوازم برقی ساختمانی، بایستی یک سری پارامترهای اصلی و استاندارد را در نظر داشته باشیم. در واقع چگونگی نوردهی نیازمند اصولی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم؛

 

یک) خرید و تهیه تجهیزات روشنایی مناسب برای محیط‌های گوناگونقیمت روشنایی

تجهیزات روشنایی مختص به اماکن مجلل

همانطور که به آن اشاره شد، نمی‌توان برای اماکن مجلل نظیر هتل‌ها، تالارها، باغ‌های تشریفاتی و یا سالن‌های نمایش از ابتدایی ترین لوازم روشنایی استفاده کرد. به مراتب اینگونه محیط‌ها نیازمند نصب منبع روشنایی پر قدرت با توان درخشندگی بالا برای روشنایی عمومی محیط است. از سوی دیگر نمای ظاهری محصولات روشنایی در اینگونه اماکن بسیار چشمگیر بوده و در زیبایی شناسی بصری محیط بسیار موثر است. علاوه بر اهمیت منابع نوری و تامین روشنایی، رنگ نوردهی از دیگر موارد قابل توجه است. توصیه می‌شود برای تامین روشنایی عمومی محیط از طیف نوری خورشیدی استفاده شود، به دلیل آنکه از نظر روانشناختی احساس خوشایند و مطلوب را در افرادی که به آن مکان تردد می‌کنند، ایجاد می‌کند. استفاده از تجهیزات روشنایی جانبی و لوازم روشنایی متنوع اعم از لامپ‌های روشنایی و چراغ‌های روشنایی نیز در نوع نورپردازی اینگونه اماکن نقش بسیار پر رنگی دارند. گفتنی است که علاوه بر تامین نور محیط، ایجاد نورهای فانتزی، نورهای دکوراتیو و یا نورهای تاکیدی در بخش‌هایی از محیط در زیباسازی روشنایی داخلی تاثیر ویژه‌ای دارد. گفتنی است که قیمت روشنایی هر یک از محصولات نوردهی از نظر میزان شدت نوری، جنس، برند و نوع محصول متفاوت است.

 

تجهیزات روشنایی مختص به اماکن مسکونی

در نورپردازی منزل به مراتب از لوازم روشنایی ساده‌تری استفاده می‌شود. از آنجایی که نوع معماری ارتباط مستقیمی با نوع نورپردازی محیط دارد، معمولا جایگاه نصب چراغ‌ها اعم از چراغ‌های هالوژن از پیش مشخص شده است. همچنین محل سیم کشی داخلی برای ایجاد نور مخفی نیز از قبل تعیین شده است. توصیه می‌شود تا حد امکان در طیف نوری اماکن مسکونی و منازل از ترکیب طیف نوری سفید و زرد بهره گرفته شود. ترکیب لامپ‌های خورشیدی و مهتابی باعث می‌شود، حس یکنواختی محیط از بین برود و روشنایی مطلوبی را ایجاد نماید.

 

تجهیزات روشنایی مختص به اماکن اداری

در اداره‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها، مراکز خدماتی، بیمارستان‌ها، موسسات آموزشی و اماکن این چنینی به مراتب شاهد لوازم روشنایی کاربردی تری هستیم. در واقع نورپردازی این گونه اماکن از نوع نورپردازی عملکردی بوده که بایستی با توجه به کارایی محیط در نظر گرفته شود. برای نمونه در اماکن خدماتی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌های درمانی بایستی برای ایجاد روشنایی مطلوب از طیف نوری مهتابی استفاده نمود. نور در اینگونه اماکنی که امورات ظریف و حساس انجام می‌شود، بیشتر نقش کاربردی و عملکردی دارد. از سوی دیگر در مراکز آموزشی و اداره ها که افراد با کامپیوتر  و انجام کارهای اداری سروکار دارند نیز بایستی از ترکیب نورهایی استفاده شود که باعث ناراحتی‌های چشمی، خستگی مفرط و کاهش حس انگیزه نشود. بدین ترتیب بایستی تجهیزات روشنایی و لوازم روشنایی به کار رفته در اینگونه اماکن با دقت و ظرافت بیشتری اعمال شود.

 

دو) ایجاد نورپردازی هدفمند

نورپردازی هدفمند با توجه به کاربرد محیط در نظر گرفته می‌شود. اینکه هدف و مقصود ما از تهیه محصولات روشنایی برای چه نوع نورپردازی و چه نوع محیطی است از دیگر موارد قابل توجهی است که سبب ایجاد یک نوع نوردهی بهینه در روشنایی داخلی می‌شود. به طور کلی نوردهی محیط به سه دسته، نوردهی عمومی، نوردهی کاربردی یا عملکردی و نوردهی موضعی یا تاکیدی تقسیم می‌شود. سازگاری نور با محیط، سنجش میزان روشنایی طبیعی و مصنوعی محیط، رعایت محاسبات مربوط به نورسنجی را می‌توان از دیگر پارامترهای اصلی در روشنایی داخلی دانست.

 

 

سه) بهره‌مندی از لوازم روشنایی کاربردی به تعداد کافی

استفاده از انواع لوازم روشنایی متعدد در یک فضای کوچک و یا فقدان منابع نوری کافی در یک فضای بزرگ از جمله اشتباهات رایج در نورپردازی اماکن است. همچنین استفاده از لامپ‌ها رشته‌ای بدون دیمر از دیگر اشتباهات رایجی است که در نورپردازی ها انجام می‌شود. برخی از لوازم روشنایی جانبی در مصرف برق نقش بسیار ضروری دارند. دیمر از جمله لوازم روشنایی جانبی است که سبب مصرف پایین برق می‌شود. در واقع می‌توان با استفاده از دیمر نور مورد نیاز محیط را تنظیم کرده و در مصرف برق نیز صرفه جویی نمود. از سوی دیگر استفاده از لامپ‌های روشنایی مناسب با طول عمر مفید و سطح کیفیت بالا از دیگر مواردی است که سبب نوردهی بهینه در محیط می‌شود.

 

 

 

چهار) اجتناب از اشتباهات رایج نورپردازی

رعایت محاسبات استاندارد نورپردازی، اعم از میزان شدت نوری، انتخاب منابع نوری صحیح، نوع نوردهی و استفاده از تجهیزات روشنایی جانبی مانند دیمر و موارد این چنینی در روشنایی داخلی و بیرونی محیط تاثیرگذار هستند و بایستی به درستی به کار برده شوند.

 

قیمت روشنایی

قیمت روشنایی با توجه به انواع محصولات روشنایی متفاوت بوده که این تفاوت به میزان مصرف انرژی، میزان نوردهی، سطح کیفی کالا، ضریب بهره‌وری، خدمات پس از فروش، ضمانت کالا و مواردی از این قبیل بستگی دارد. امروزه با توجه به پیشرفت فناوری، دسترسی به فروشگاه‌های آنلاین و خرید لوازم برقی ساختمانی به سادگی امکان‌پذیر بوده و می‌توان علاوه بر مقایسه محصولات روشنایی با یکدیگر از قیمت کالاها و مشخصات فنی آن اطلاع کسب کرد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.