محصولات روشنایی برای نورپردازی فضای بیرونی

محصولات روشنایی برای نورپردازی فضای بیرونی

منظور از نورپردازی فضای بیرونی همان نورپردازی نمای ظاهری ساختمان‌ها و روشنایی محوطه‌های بیرونی مانند محوطه‌های ویلا، باغ، حیاط، گذرگاه‌ها، نورپردازی طبیعت، روشنایی دیواری، نورپردازی استخرهای روباز و مواردی از این قبیل است. نورپردازی در این گونه فضاهای بیرونی مستلزم بهره‌مندی از تجهیزات روشنایی مختص به خود می‌باشد. می‌توان انواع نورپردازی را با استفاده از چراغ‌های روشنایی گوناگون از طریق روشنایی دیواری، نورافکن‌ها، پروژکتورها، چراغ‌های دیواری، چراغ‌های توکار زمینی و یا چراغ‌های روشنایی حیاطی و پارکی به وجود آورد. اینکه در چه مناطقی می‌توان نورپردازی محوطه را ایجاد کرد و یا از چه نوع طیف نوری و محصولات روشنایی بایستی استفاده نماییم، در ادامه به شرح آن می‌پردازیم. در نتیجه برای آشنایی با انواع گوناگون نورپردازی محوطه ، نورپردازی نمای ساختمان‌ها و نورپردازی طبیعت با ما همراه شوید.

 

 

 

طراحی نورپردازی و استفاده از محصولات روشنایی نوین

نورپردازی و یا طراحی با نور از جمله هنرهای رایج و مدرن محسوب می‌شود که در فضاهای داخلی و فضاهای بیرونی کاربرد بسیاری داشته و در پی آن بهره‌مندی از این هنر در فضاهای مختلف، متقاضیان بسیاری را به خود جذب کرده است. نور و روشنایی به عنوان بخش مهمی از طراحی فضا به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر نوع کاربرد اصلی نور و روشنایی، می‌توان از جمله ویژگی‌های قابل توجه در نورپردازی را، برجسته جلوه دادن هنر معماری سازه‌ها، فضاهای سبز و فضاهای بیرونی با استفاده از مدرن‌ترین لوازم روشنایی، لوازم برقی ساختمانی، محصولات روشنایی و تجهیزات پیشرفته روشنایی عنوان کرد. به عبارتی هدف از ایجاد نور تنها روشنایی محیط نبوده، بلکه امروزه با توجه به محصولات روشنایی نوظهور، تعریف‌های بیشتری را در حوزه زیبایی شناسی در بر گرفته است.

نورپردازی نمای ساختمان

نمای ساختمان و روشنایی دیواری از جمله بخش‌هایی است که می توان با استفاده از برخی تجهیزات روشنایی، طراحی‌های نوری رمانتیک و فانتزی خاصی را بر روی آن ایجاد کرد. معمولا طراحی نورپردازی همزمان با ایده پردازی و طراحی اولیه معماری بنا انجام می‌شود. در نتیجه لوازم برقی مورد استفاده و تجهیزات روشنایی کاربردی مناسب با نوع ساختار بنا انتخاب و مشخص می‌شود. تعیین طراحی معماری بنا و سپس ایده پردازی در خصوص چگونگی نورپردازی نمای ظاهری بنا، از پیش برنامه‌ریزی شده و مطابق با رعایت یک سری اصول استاندارد انجام می‌شود. ایجاد و طراحی نورپردازی برای نمای ساختمان‌ها ویژگی های موثری را شامل می‌شود که می‌توان به ایجاد روشنایی محیط با استفاده از طیف نوری متنوع، ایجاد زیباسازی نما، برجسته جلوه دادن نوع ساختار بنا، ایجاد روشنایی در بخش ورودیه ساختمان، روشنایی دیواری، بهره‌مندی از لوازم روشنایی مدرن برای ایده پردازی‌های مدرن و مواردی از این قبیل اشاره کرد. گفتنی است که آنچه که بایستی برای طراحی نوری نمای ساختمان‌ها در نظر گرفته شود، عدم استفاده از منابع نوری پر قدرتی است که باعث انعکاس شدید نوری شده و موجب خیرگی و ناراحتی‌های چشمی می‌شود. علاوه بر آن بایستی برای نورانی جلوه دادن نمای ظاهری از نصب پروژکتورهای نوری نیز خودداری کرد. در نتیجه آنچه که می‌تواند سبب زیباسازی و خلق ایده‌های جذاب و مدرن برای روشنای نمای ساختمان شود، استفاده از  چراغ‌های روشنایی و یا منابع نوری با انتشار روشنایی ملایم و تابش نوری کم شعاع است که برای روشنایی دیوار، حاشیه پنجره‌ها و ورودیه ساختمان بسیار موثر و کاربردی است.

 

 

 

نورپردازی محوطه‌ای

منظور از نورپردازی و روشنایی محوطه ای، فضای بیرونی ساختمان، برج های مسکونی، ویلاها، استخرهای روباز، فضای سبز، زمین‌های ورزشی، باغ، حیاط و مانند اینها است. برای نورانی کردن محوطه‌ها می‌توان از انواع چراغ‌های روشنایی، لوازم برقی و محصولات روشنایی مناسب بهره برد. ایده پردازی و طراحی روشنایی محوطه ها به گونه های مختلف انجام می‌شود. به کار بردن یک طراحی فوق العاده به همراه برنامه‌ریزی برای ایجاد روشنایی و استفاده از چراغ‌های روشنایی سازگار با محیط تمام آن چیزی است که برای زیباسازی محیط لازم و ضروری می باشد. گفتنی است که چراغ‌های حیاط و چراغ‌های پارکی نیز بر حسب نوع موقعیت فضا مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراغ‌های روشنایی و لوازم روشنایی مناسب برای فضاهای بیرونی کاربردهای متعددی دارند که می‌توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره کرد.

 

کاربرد چراغ‌های روشنایی مناسب برای فضاهای بیرونی عبارتند از؛

یک) راهکاری مناسب برای روشنایی محیط بیرونی از جمله فضای سبز، باغ، محوطه‌های بیرونی ویلا و منازل مسکونی، استخرهای روباز، باغچه، گلخانه، زمین‌های ورزشی و بخش‌های بیرونی

دو) اجرای روشنایی محیط با استفاده از طیف‌های نوری متنوع

سه) زیباسازی محیط با طراحی نور و ایده پردازی

چهار) مناسب برای موقعیت های مختلف آب و هوایی

پنج) ایجاد نورپردازی صحیح بر مبنای اصول و استانداردهای روشنایی

 

 

 

اصول طراحی نور و روشنایی فضاهای بیرونی

همانطور که قبلا به ان اشاره شد، انتخاب محصولات با کیفیت، با طول عمر بالا، مناسب برای تمامی شرایط آب و هوایی، ضریب بهره‌وری بالا، مصرف انرژی کم، عدم تولید گرما، انتشار شدت روشنایی مناسب و مواردی از این قبیل از جمله ویژگی‌های انتخاب و خرید تجهیزات روشنایی مناسب محسوب می‌شود. علاوه بر آن روشنایی نمای ساختمانی را می‌توان به روشنایی دیواری، روشنایی دیواره‌های بیرونی، روشنایی بخش ورودی، روشنایی پارکینگ، روشنایی تراس، حیاط و روف گاردن خلاصه کرد. به طور کلی هدف از نورپردازی نمای ساختمان‌ها، روشنایی و زیباسازی حجم و نوع معماری ساختمان است که با نور و روشنایی حجیم تر و زیباتر نشان داده می‌شود. نورپردازی نمای ویلاها نیز به همین گونه است که می‌توان با توجه به اندازه بنا و نوع مصالح به کار رفته در آن از چراغ‌های روشنایی و لوازم روشنایی مناسب بهره‌مند شد. زیبا سازی محوطه‌ای مانند فضای بیرونی اماکن مسکونی، منازل، ویلا، باغ ، استخرهای روباز، زمین های ورزشی و مانند اینها نیز می‌توان از انواع متنوع چراغ‌های روشنایی، لوازم برقی ساختمانی، محصولات روشنایی و تجهیزات روشنایی استفاده کرده و زیباسازی محوطه‌ای را بیش از پیش برجسته‌تر جلوه داد.

 

 

 

نورپردازی فضاهای نیمه باز مانند تراس، روف گاردن و گلخانه

ایده پردازی روشنایی برای اینگونه محیط‌ها نیز بسیار کاربردی بوده و باعث تغییر اتمسفر شده و از یکنواختی محیط جلوگیری می‌کند. برای روشنایی اینگونه فضاهای نیمه باز نیز می‌توان از انواع چراغ‌های روشنایی مناسب، لوازم روشنایی سازگار با محیط و سایر محصولات روشنایی بهینه و موثر بهره برد.

 

 

 

 

 

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.