زیباسازی محیط با لوازم روشنایی

زیباسازی محیط با لوازم روشنایی

هدف از ایجاد روشنایی علاوه بر تامین نور مصنوعی، زیبا سازی محیط، ایجاد آرامش و امنیت ذهنی است. امروزه تعریف از روشنایی فراتر از گذشته بوده و نه تنها به عنوان بخشی از طراحی داخلی محسوب می‌شود، بلکه از نظر روانشناختی نیز تاثیرات ویژه‌ای بر خلق و رفتار افراد ایجاد می‌کند. در نتیجه انتخاب نوع نورپردازی، نوع لوازم روشنایی، تجهیزات روشنایی و سایر محصولات روشنایی برای اماکن داخلی و فضاهای بیرونی بسیار حائز اهمیت است. هر یک از انواع چراغ‌های روشنایی و لامپ‌های روشنایی که دارای مشخصه‌های متفاوتی اعم از میزان تولید روشنایی، ضریب بهره‌وری، مصرف انرژی، طول عمر و مواردی از این قبیل هستند، کاربردهای مختص به خود را داشته که بایستی مناسب با نوع فعالیت محیط به کار برده شوند. از جمله منابع روشنایی می‌توان به محصولات رشته‌ای، محصولات کم مصرف، لامپ‌های روشنایی و سایر محصولات اشاره کرد که در ادامه به توضیح بیشتری درباره انواع لوازم روشنایی و کاربردهای آن می‌پردازیم؛

زیباسازی محیط با لوازم روشنایی

 

 

لوازم روشناییلامپ‌های روشنایی عبارتند از؛

لامپ‌های روشنایی رشته‌ای معمولی

از جمله لوازم روشنایی می‌توان به لامپ‌های رشته‌ای اشاره کرد. محصولات روشنایی از نوع رشته ای را به عنوان نسل اول منابع روشنایی می‌دانند. این نوع از لامپ‌های روشنایی دارای ویژگی‌هایی نظیر نوردهی مطلوب، طیف نوری با کیفیت و قیمت روشنایی مقرون به صرفه هستند. لامپ‌های رشته‌ای هالوژنی به عنوان رایج ترین و محبوب‌ترین چراغ‌های روشنایی در نورپردازی اماکن گوناگون کاربرد بسیاری دارند. قابل ذکر است که در هنگام تعویض لامپ‌های روشنایی بایستی لامپ برای مدتی خاموش بوده و خنک نگه داشته شود، تا در زمان تعویض احتمال شکستن حباب شیشه‌ای لامپ و یا از هم گسیخته شدن ذرات آن وجود نداشته باشد.

 

زیباسازی محیط با لوازم روشنایی

 

 

لامپ‌های روشنایی رشته ای گازی

این نوع از لامپ‌های به دلیل تولید گرما در برابر نور منتشر شده، ارزان قیمت بوده و به دلیل قیمت روشنایی ارزان، نور مناسب و مصرف انرژی پایین در بسیاری از اماکن اداری و خدماتی از آن استفاده می‌شود.

 

لامپ‌های روشنایی کم مصرف

لامپ‌ها و چراغ‌های روشنایی کم مصرف انواع متعددی دارند. کم مصرف بودن و قیمت روشنایی مقرون به صرفه از جمله ویژگی‌های اصلی این نوع از محصولات روشنایی محسوب می‌شود. از جمله لامپ‌های کم مصرف می‌توان به لامپ‌های فلورسنت و لامپ‌های ال ای دی اشاره کرد. از لامپ های فلورسنت اغلب برای تامین روشنایی عمومی محیط استفاده می‌شود. لامپ‌های روشنایی ال ای دی دارای بهره نوری بالایی هستند و به دلیل تولید این نوع از لوازم روشنایی در قالب و اشکال گوناگون ، کاربردهای فراوانی داشته و علاوه بر آن از استقبال بسیاری در میان مشتریان برخوردار است. شدت روشنایی مناسب، تامین نوردهی بالا، کیفیت و تنوع در تولید از جمله مزیت‌های این نوع از لوازم روشنایی است. ناگفته نماند که نصب لامپ‌های روشنایی ال ای دی به صورت روکار بوده که با ابزار به راحتی به سقف پیچ شده و نصب می‌شوند.

 

طیف نوری مناسب برای نورپردازی محیط

طیف نوری لامپ‌ها و چراغ‌های روشنایی ارتباط مستقیمی با نوع فعالیت و کاربرد محیط دارد. به مراتب در اماکنی که جدیت و تمرکز بر امور مختلف جزء اولیت‌ها به شمار می‌رود، بهتر آن است که از طیف نوری سفید و مهتابی استفاده شود. طیف نوری سفید مهتابی باعث بالا رفتن سطح انرژی، انگیزه و سطح بهره‌وری افراد در محیط می‌شود. به همین دلیل اغلب در اماکن اداری، خدماتی و درمانی شاهد تجهیزات روشنایی با انتشار طیف نوری سفید هستیم. معمولا از ترکیب پیف نوری سفید و زرد خورشیدی برای اماکن مسکونی و منازل استفاده می‌شود. ناگفته نماند که طیف نوری لوازم روشنایی بر چگونه دیده شدن اشیاء و دکوراسیون اطراف نیز بی تاثیر نیست. برای نمونه برای بزرگ جلوه دادن محیط از نظر بصری، اغلب از طیف نوری سفید استفاده می‌شود و طیف نوری زرد خورشیدی نیز باعث صمیمانه جلوه دادن محیط شده و فضا را گرم‌تر و دوستانه‌تر از حد معمول جلوه می‌دهد.

 

زیباسازی محیط با لوازم روشنایی

 

 

تاثیر چراغ‌های روشنایی دکوراتیو در محیط

با توجه به توسعه و پیشرفت روز افزون صنعت روشنایی، ورود تجهیزات روشنایی پیشرفته نه تنها سبب ایجاد خلاقیت در تولید محصولات روشنایی نوین و مدرن شده است، بلکه تنوع بسیاری را در نوع نورپردازی محیط نیز به وجود آورده است. چراغ‌های روشنایی دکوراتیو به عنوان پوشش دهنده نورهای فرعی نقش بسیار پر رنگی دارند و در اندازه‌ها و مدل‌های گوناگون عرضه می‌شوند که می‌توان مطابق با نوع محیط و دکوراسیون داخلی از انواع آن بهره‌مند شد. ناگفته نماند که از این نوع لوازم روشنایی می‌توان جهت زیبا سازی هر دو بخش از محیط داخلی و فضاهای بیرونی استفاده کرد.

 

انواع چراغ‌های روشنایی دکوراتیو برای طراحی داخلی عبارتند از؛

از انواع چراغ‌های روشنایی دکوراتیو می توان جهت نورپردازی طراحی داخلی به چراغ‌های سقفی، چراغ‌های دیواری برای روشنایی دیواری، چراغ‌های آویز، لوسترها، چراغ‌های توکار و انواع دیگر آن اشاره کرد.

 

انواع چراغ‌های روشنایی دکوراتیو برای طراحی بیرونی عبارتند از؛

انواع چراغ‌های پارکتی، چراغ‌های حیاطی، چراغ‌های دیوارکوب، چراغ‌های ریسه‌ای، چراغ‌های پایه‌ای از جمله محصولات روشنایی رایج برای روشنایی فضای بیرونی می‌باشند.

 

کاربرد لوسترها

اندازه، حجم و تعداد لامپ‌های روشنایی به کار رفته در لوستر بستگی به مساحت محیط، کاربرد محیط و میزان شدت روشنایی مورد نیاز در محیط دارد. به مراتب لوسترهای اماکن مسکونی با لوسترهای اماکن عمومی و تجاری نظیر هتل‌ها و رستوران‌ها از نظر شکل، مدل و حجم متفاوت بوده و بایستی هر کدام را سازگار با محیط انتخاب کرد. علاوه بر آن لوسترها علاوه بر تامین روشنایی نور محیط، بایستی دارای جذابیت و جلوه خاصی باشند که محیط را بیش از پیش زیباتر جلوه دهد. برای طیف نوری لوسترها می‌توان از ترکیب نور سفید و زرد استفاده کرد. ترکیب این دو طیف نوری با یکدیگر از نظر هارمونی به راحتی می‌توانند با سایر عناصر طراحی داخلی هماهنگ شوند.

 

زیباسازی محیط با لوازم روشنایی

 

 

کاربرد چراغ‌های سقفی توکار

تقریبا در تمامی اماکن از چراغ‌های تزیینی سقفی به وفور استفاده می‌شود. اماکن مسکونی، اداری، تجاری، موسسه ها، گالری‌ها، کلینیک‌های زیبایی، سالن‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها، رستوران‌ها و غیره. به عبارتی چراغ‌های سقفی که در برخی موارد به آن چراغ های هالوژنی توکار نیز گفته می‌شود کاربرد عمومی‌تری نسبت به سایر محصولات روشنایی تزیینی دارند.

 

کاربرد چراغ‌های پارکتی

طراحی چراغ‌های پارکتی به گونه ای است که با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار بوده و از آن می‌توان در ورودیه‌های ساختمان، حیاط، پارکینگ، فضای اطراف استخرهای روباز، زمین‌های ورزشی، معابر عمومی و مواردی از این قبیل استفاده کرد. بدین ترتیب می‌توان برای زیبا سازی فضاهای بیرونی نیز به راحتی از انواع مختلف چراغ‌های پارکتی بهره‌مند شد.

محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.